Maanpuolustusnaisten syysliittokokous osana Jalustintuntumalla-tapahtumaa

21.11.2016

Lappeenrannassa oli viikonlopun aikana maanpuolustushenki korkealla, kun viisi vapaaehtoisen maanpuolustuksen järjestöä vietti yhteistä kokousviikonloppua 18. - 20.11.2016. Maanpuolustusnaisten Liiton lisäksi tapahtumassa oli mukana Maanpuolustuskiltojen liitto, Reserviläisliitto, Reserviläisurheiluliitto ja Suomen Reserviupseeriliitto. Tapahtuman nimi Jalustintuntumalla on ratsastustermi, joka kuvaa ratsukkojen etenemistä tiiviissä rintamassa, lähes kylki kyljessä. Viikonloppu olikin hieno osoitus järjestöjen tiiviistä yhteistoiminnasta.

Jokainen liitto järjesti omat viralliset kokouksensa viikonlopun aikana. Näiden lisäksi oli mahdollisuus osallistua yhteisiin tilaisuuksiin: lauantain iltajuhlaan ja sunnuntaina juhlajumalanpalvelukseen, lippulinnaan ja tapahtuman päättävään maanpuolustusjuhlaan, jonka pääpuhujana oli Puolustusvoimien komentaja, kenraali Jarmo Lindberg.

Maanpuolustusnaisten syysliittokokous pidettiin lauantaina 19.11. Kokouksen aluksi kuulimme hankekoordinaattori Kaisa-Maria Töllin esityksen juhlavuoden Suomi 100 -hankkeesta ja keräyspäällikkö Pia Mikkonen kertoi Sotiemme Veteraanit -keräyksestä ajankohtaiset kuulumiset. Sääntömääräinen syyskokous eteni hyvässä hengessä käsitellen ja hyväksyen ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion. Ensi vuoteen lähdemme teemalla: Topakasti Suomen puolesta.

Kaudelle 2017 - 2018 kokous valitsi liiton puheenjohtajaksi 1. vpj., seutuasiantuntija, VTK Mervi Liimataisen Pyhtäältä. Ehdolla oli myös liittohallituksen jäsen, kiinteistöopiskelija Satu Rajala Hattulasta. Liiton 1. varapuheenjohtajaksi valittiin ex-asuntosihteeri Marja Hirvonen Tampereelta ja 2. varapuheenjohtajaksi palvelupäällikkö, KTM Satu Virtanen Keravalta. Lisäksi valittiin 16-henkinen liittohallitus vuodelle 2017.

Virallisen kokouksen päätteeksi Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) koulutuspäällikkö Juha Niemi palkittiin MNL:n hopeisella ansiomitalilla. Bonusviikkojen kuntokorttien palauttaneiden kesken arvottiin piireittäin urheilupyyhkeet aktiivisille liikkujille. Etelä-Karjalan piirin veteraanivastaava Leena Ristimäki haastoi liiton ja yhdistykset mukaan Postin Kiitä veteraania -kampanjaan. Siitä lisätietoja: http://www.posti.fi/kiitos/

Päätökseksi nykyiset varapuheenjohtajat kiittivät puheenjohtajuuden luovuttavaa Kaarina Suhosta hyvästä puheenjohtajakaudesta. Kiitossanoissaan Kaarina totesi jättävänsä haikeudella puheenjohtajuuden, mutta on vakuuttunut, että maanpuolustusnaisten toiminta on hyvissä käsissä ja kehittyy hyvin eteenpäin.

Kiitokset Maanpuolustusnaisten Liiton Etelä-Karjalan piirille ja sen puheenjohtaja Päivi Sormuselle sujuvista kokousjärjestelyistä! Kiitokset myös koko tapahtuman yhteiselle järjestelytoimikunnalle - maanpuolustusväki sai nauttia karjalaisesta vieraanvaraisuudesta koko tapahtuman ajan!

Uutisia