In memoriam Eira Laalahti

11.06.2017

Maanpuolustusnaisten Liiton ensimmäinen kunniajäsen Eira Laalahti (os. Valtatie) nukkui ikiuneeen 24.5.2017 Tampereella 95 vuoden ikäisenä. Eira Laalahti teki harvinaisen pitkän elämäntyön naisten vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä.

Lottalupauksen hän teki 17-vuotiaana vuonna 1938. Hän toimi mm.  huolto- ja vss-tehtävissä, kaatuneitten jäämistöjen selvittelytehtävissä, evakkojunien huoltotehtävissä sekä Ilmavoimien varikolla. Lisäksi hän toimi jatkosodan aikana rintamalla II AK:n 11. KEK:ssä toimisto- ja lääkintälottana (Parikkala, Rautajärvi, Antrea ja Tienhaara).

Laalahti eli Suomen Reservin Upseerien Naisten Liiton eri johtotehtävissä 1967-1984. Kunniapuheenjohtajaksi hänet kutsuttiin 1989. Reservin Upseerien Naisten Liitto, sittemmin Suomen Maanpuolustusnaisten Liitto on Maanpuolustusnaisten Liiton toinen perustajaliitto. Hänen kotiyhdistyksensä oli Messukylän Reservin Upseerien Naiset ry.

Hän oli myös mm. Reservin Upseerien Naisen Perinneliitto ry:n perustajajäseniä ja Pirkanmaan lottaperinteen kunniajäsen. Hänellä oli myös useita muita luottamustehtäviä.

Toiminnastaan hänet palkittiin mm. Suomen Leijonan Ritarikunnan ansioristillä ja Maanpuolustusmitalilla miekoin.

Maanpuolustusnaisten Liiton kevätkokous 8.4.2017 kutsui Eira Laalahden liiton kunniajäseneksi. Tämän johdosta pidettiin lämminhenkinen kahvitilaisuus hänen poikansa Sepon kotona 28.4.2017.

Uutisia