SoMa-harjoitus ensimmäisen kerran etelässä

30.08.2017

Helsingissä järjestettiin 25.-27.8.2017 Sotilaskotiliiton ja Maanpuolustusnaisten Liiton yhteinen SoMa-harjoitus, joka pidetään joka toinen vuosi. Santahaminan varuskunnassa toteutettu harjoitus oli järjestyksessään kolmas SoMa, kaksi edellistä järjestettiin Heinuvaarassa Lapissa.

Harjoitusviikonloppuun osallistui yhteensä yli kaksisataa varautumisesta kiinnostunutta naista ympäri maata. Organisaatiossa oli tasapuolisesti molempien liittojen toimijoita -harjoituksen johtajana toimi Inka Tiittanen Sotilaskotiliitosta ja varajohtajana Irma Heinäaro Maanpuolustusnaisten Liitosta. Kurssilaiset olivat valinneet oman kurssinsa yhdeksästä tarjolla olevasta, joista osa oli suunnattu sotilaskotiliiton tehtävissä toimiville ja kurssinjohtajakurssi toteutettiin kutsukurssina. Loput kursseista oli avoimia kaikille asiasta kiinnostuneille naisille.

Suurin kursseista oli Sähköttä kaupungissa, jossa paneuduttiin kaupunkilaisen näkökulmasta pitkän sähkökatkon haasteisiin.  Etsintä ja maastoensiapu -kurssilla majoituttiin teltoissa ja tutustuttiin mm. kompassin käyttöön. Ensimmäisenä täyttyi Turvallisesti vesillä -kurssi, jossa kurssilaiset pääsivät harjoittelemaan käytännössä pelastautumista vedestä. Muutosjohtamisessa paneuduttiin mm. johtamisen haasteisiin poikkeusolosuhteissa. Perille ilman navigaattoria -kurssilla kurvailtiin ympäri saarta ja harjoiteltiinpa auton maastouttamistakin. Varustaudu ja selviydy retkellä -kurssi viihtyi metsässä aamusta iltaan. Koko harjoituksen etenemistä seurasi ja raportoi viestintäkurssilaiset. Heidän some-päivityksiin voi tutustua Facebookissa: SoMa -harjoitus

Uutisia