EMN Vapepa-hälytysryhmä

Espoon Maanpuolusnaiset ovat olleet jo vuosikymmeniä mukana Vapepa-toiminnan eri rooleissa yksittäisinä henkilöinä. Vuodesta 2023 olemme perustaneet oman hälytysryhmämme ja jäsenmäärämme on kasvanut tasaisesti siitä lähtien.

Pidämme säännöllisesti yhteyttä ryhmämme kesken tapaamisten ja viestittelyn sekä jaettujen forumeiden välityksellä niin koulutusten, harjoituksien kuin itse hälytystehtävien tiimoilta.

Osallistumme mm. Espoon Ladun ja Kauniaisten Pelastuskoirayhdistyksen organisoimiin yhteisharjoituksiin ylläpitääksemme ja kehittääksemme taitojamme etsinnän eri rooleissa.

Mukaan toimintaan?

Vapepa toimii eri järjestöjen hälytysryhmien kautta. Jos asut Espoon alueella ja olet kiinnostunut Vapepasta, on Espoon Maanpuolustusnaiset  hyvä vaihtoehto päästä mukaan toimintaan.

Ota yhteyttä!

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on yli 50 järjestön tai muun yhteistyötahon verkosto, jonka hälytysryhmät tukevat viranomaisia onnettomuuksissa ja muissa kriisitilanteissa. Useimmiten Vapepa hälytetään kadonneen ihmisen etsintään, mutta vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi antamaan henkistä tukea, ohjaamaan liikennettä ja auttamaan evakuoinneissa. Auttajamme toimivat maalla, vesialueilla ja ilmassa. Vapepa-verkoston toiminta on:

• Vapaaehtoista
  • Viranomaista tukevaa
  • Pyyteetöntä
  • Organisoitua
  • Koulutettua kansalaistoimintaa

Vapepa-järjestöt toimivat yhdessä, jotta jokaisen järjestön osaaminen pystytään hälytystilanteessa hyödyntämään hädässä olevan ihmisen auttamiseksi. Hälytystilanteessa vapepalaiset johtavat omaa toimintaansa.