Jyväskylän Maanpuolustusnaiset ry:n kevätkokouksen tunnelmia 7.3.2024

22.4.2024

Jyväskylän Maanpuolustusnaiset kokoontuivat kevätkokouksen merkeissä 7.3.2024 Veteraanitalolle.

Tilaisuuden alussa yhdistyksen pitkäaikaiselle ja ansioituneelle jäsenelle Maija Immoselle ojennettiin MNL pronssinen ansiomitali. MNL ry:n pronssinen ansiomitali voidaan myöntää henkilölle, joka on aktiivisesti ja ansiokkaasti toiminut MNL ry:n ja sen edeltäjien eri tasojen tehtävissä, toimien niissä vähintään 4 vuoden ajan.

Mitalin saajana Maija Immonen on osoittanut kautta vuosikymmenien erityistä maanpuolustustahtoa. Hän on merkittävällä tavalla tukenut Jyväskylän Maanpuolustusnaisten toimintaa ja osallistuu edelleen aktiivisesti maanpuolustustyöhön alueellamme. Maija osaa hienosti perehdyttää uusia tekijöitä ja toimijoita tehtäviinsä sekä omalla esimerkillään näyttää, miten aatteen paloa voidaan osoittaa myös nykyaikaisesti.

Maija Immosen palkitseminen.

MNL 2. varapuheenjohtaja Leena Hietala ja Jyväskylän Maanpuolustusnaiset ry:n puheenjohtaja Tiina Ronkainen ojentamassa ansiomerkkiä Maija Immoselle. (Kuva: Mirja Airos)

Tämän jälkeen kuultiin Päivi Hirvosen puheenvuoro ”Maanpuolustus Kansallisarkiston näkökulmasta”. Puheenvuorossa Päivi kävi ansiokkaasti ja laajasti läpi, millaisia aineistoja voidaan käyttää tilanteissa, joissa halutaan lähteä selvittämään oman sukulaisen ”sotapolkua” tai tapahtumia uteliain silmin. Virallisten aineistojen lisäksi Kansallisarkistossa on saatavilla myös yksityisarkistoja, mm. perhe- ja sukuarkistoja, järjestöjen ja yhdistysten arkistoja sekä kirjekokoelmia.

Päivi Hirvonen johdattelemassa Kansallisarkiston saloihin.

Päivi Hirvonen johdattelemassa kuulijoita Kansallisarkiston antiin. (Kuva: Mirja Airos)

Virallisista aineistoista nostettiin esiin Arkistojen portti, joka löytyy Kansallisarkiston verkkopalveluista. Arkistojen portti sisältää monipuolisesti aineistoja:

• Lotta Svärd – järjestön lähteitä
  • Kantakortit
  • Sotapäiväkirjoja
  • Talvi- ja jatkosodan henkilöhistorialliset lähteet

Suojeluskuntajärjestöt ovat ylläpitäneet myös kantakortteja muistuttavia henkilökortteja, joita ei ole digitoitu, mutta niistäkin voi tilata kopion Astia-palvelun kautta. Näiden lisäksi Päivi Hirvonen kertoi Sotasammosta. Eri tahojen yhteistyönä syntynyt ja ylläpidettävä Sotasampo  mahdollistaa tutkimisen toisiinsa liitettyjen sovellusten avulla. Se mahdollistaa esim.  sotilasyksikön sotapolun seuraamisen karttapohjan avulla. Sotasammosta löytyy mm. tiedot sodissa 1939-1945 menehtyneistä henkilöistä ja sankarihautausmaista.

Palkitsemistilaisuuden ja esitelmän jälkeen pidettiin sääntömääräinen kevätkokous, jossa käsiteltiin edellisen vuoden toimintakertomus, tilinpäätös ja toiminnantarkastajan lausunto. Edellisen vuoden hallitus ja toimielimet saivat vastuuvapauden.

Kiitoksia paikalla olleille hyvistä puheenvuoroista ja osallistumisesta!

Ei tuloksia

Hakemaasi sivua ei löytynyt. Yritä muuttaa hakuasi, tai käytä yläpuolella olevaa navigointia löytääksesi kirjoituksen.