Maanpuolustusnaisten liiton Satakunnan piiri juhli 70 vuotisjuhlaa Porin Raatihuoneella 25.10.23

25.11.2023

Päivälleen 70 vuotta sitten, 25. lokakuuta 1953, kokoontui Kokemäen Pitkäjärvelle muutama reservin upseeri ja upseerikerhoihin kuuluvien jäsenten rouvia perustamaan maakunnan reservinupseeripiirille naisjaostoa. Tapaamisen kokoonkutsujana toimi kartanonomistaja, luutnantti E. E. Grönlund ja tilaisuuteen saapui 14 naisedustajaa maakunnan eri kunnista, Raumalta, Porista, Kokemäeltä ja Merikarvialta, joissa kaikissa oli jo toimivia naisia.

Kiitos niille aloitteellisille perustajajäsenille, jotka ovat kokeneet tarpeelliseksi naisten oman vapaaehtoisen maanpuolustustyön vakiinnuttamisen Satakunnan alueella. Järjestötoiminta vaatii aina asiasta innostuneita ja siihen sitoutuneita toimijoita, jotka jaksavat uskoa asiaan, puurtaa vapaaehtoisina ja mikä tärkeintä innostaa muita mukaan.

Naisten innostus ja aktiivisuus vapaaehtoista maanpuolustusta kohtaan on ilahduttavan korkealla tasolla koko Suomessa. Maanpuolustusnaisten liitto tulee ensi vuonna toimineeksi 20 vuotta. Juuret ovat syvällä naisten vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä. Liittomme ovat perustaneet Suomen Maanpuolustusnaisten Liitto ry (ent. Reservin Upseerien Naisten Liitto ry) ja Suomen Naisten Maanpuolustusjärjestö ry (ent. Reservin Aliupseerien Naisten Liitto). Tällä hetkellä maanpuolustusnaisia on noin 3400 ympäri maata.

Maanpuolustusnaisten liiton puheenjohtaja Satu Virtanen toi puheessaan esille, että yhdistystoiminnassa on tärkeää myös sosiaalinen kanssakäyminen, minkä merkitystä ei pidä väheksyä. Sosiaaliset kontaktit vahvistavat henkistä hyvinvointiamme ja resilienssiä, selviytymiskykyä erilaisissa vastoinkäymisissä. Samanhenkisten yhteisö tukee ja vahvistaa.

Porin kaupungin tervehdyksen toi valtuuston puheenjohtaja kansanedustaja Mari Kaunistola, joka painotti yhteistyön ja resilienssin merkitystä.

Porin Prikaatin apulaiskomentaja Marko Kivelä toi puheessaan esille vallitsevan tilanteen ja sen merkityksen Satakunnalle.

Musiikkiesityksessä esiintyivät pianisti Ville Hautakangas ja Hannele Taipale.

Juhlaamme kunnioittivat läsnäolollaan Varsinais-Suomen Maanpuolustusnaiset, Satakunnan Reserviupseeripiiri, Satakunnan reservipiiri, NVL Lounais-Suomen alueneuvottelukunta, Lotta perinneliitto ja Karhu-lehden päätoimittaja. Hyvään juhlaan kuuluu satakunnassa tietysti kahvit, tällä kertaa kakku sai koristeeseen liiton pellavankukka logon.

MNLiiton Satakunnan piiri jakoi myös huomionosoituksia jäsenilleen.

MNLiiton Hopeisen ansiomitalin saivat Lindholm Erja ja Lukka Leena. MNLiiton standaarin saivat Porin prikaati ja Sarmet Marjo. MNL:n plaketin saivat Sarkonsalo Marja-Liisa ja Vainio-Köpi Sinikka.

MNLiiton koulutusmerkin saivat Raita Taru – peruskoulutusmerkki, Huhtala Pia – syventävä koulutusmerkki ”kouluttaja”, Raatikainen Krista – syventävä koulutusmerkki ”kouluttaja” ja Välimäki Nina – syventävä koulutusmerkki ”toimija”.

Satakunnan Piirin kevätkokouksessa jaettiin koulutusmerkkejä

26.3. MNL Satakunnan Piirin kevätkokouksessa jaettiin Maanpuolustusnaisten Liiton koulutusmerkit. Perusmerkin saivat Porin Seudun MN jäsenet Liisa Kallio ja Minna Huhtala. Onnittelut merkin saajille! Lisätietoja: Koulutusmerkeillä teet näkyväksi osaamisesi Satakunnan...

KARHU NRO 3/2023

KARHU lehti on Satakunnan reservipiirin ja Satakunnan reserviupseerien julkaisu, josta on löytynyt tilaa myöskin MNLiiton Satakunnan piirin palstalle sekä paikallisten yhdistysten kuulumisille. KARHU lehti nro 3/2023