MNL Jotos

Vuosittain toukokuun kolmantena viikonloppuna järjestetään Maanpuolustusnaisten Liiton valtakunnallinen jotos. Järjestelyvuoro kiertää maakunnissa ja paikallinen järjestelytiimi antaa jotokselle kuvaavan nimen.

MNL jotos on kaksipäiväinen pienryhmissä toteutettava maastovaellus naisille, jossa suoritusaika ei ratkaise. Matkan varrella partiot suorittavat monipuolisia rastitehtäviä, joista saadut pisteet ratkaisevat sijoituksen kokonaiskilpailussa. Rastitehtävät on suunniteltu 4-henkisille partioille, mutta ryhmän koko voi olla 3-5 henkeä. Rastitehtävät voivat olla erilaisia tunnistustehtäviä, tulen sytytystä, mittojen arviointia, vesistön ylitystä, ammuntaa laser-aseella tai vaikkapa ensiaputaitoja testaava. Reitit sopivat normaalikuntoiselle ja varsinaista suunnistustaitoa ei tarvita. Majoitus tapahtuu järjestäjien tarjoamissa teltoissa, jotoksesta riippuen tarjolla saattaa olla lisämaksusta myös sisämajoitusmahdollisuus.

Jotos ei ole ryppyotsaista suorittamista, vaan mukavaa yhteistä tekemistä. Jotos-perinteeseen kuuluu partion nimeäminen ryhmää kuvaavasti ja yhteinen tunniste pukeutumisessa. Viime vuosina jotoksilla on nähty mm. Simasuut, Pyryharakat, Seinäjoen Taivastelijat ja jo legendaariset Villiminkit.

Metso-jotos Saarijärvellä 21.-22.5.2022

Metso-jotoksen suunnittelu on hyvässä vauhdissa keskisuomalaisten maanpuolustusnaisten toimesta. Jotoksen johtajana toimii Tiina Ronkainen ja tiimiin kuuluu osaava joukko Jyväskylän ja Äänekosken Maanpuolustusnaisten jäseniä. Tapahtumapaikaksi on valittu Saarijärvi, jossa reitit kulkevat kumpuilevassa metsämaastossa.  Ilmoittautuminen avautuu kevättalvella 2022 ja se tapahtuu osoitteessa www.mpk.fi/Koulutuskalenteri

Metso-jotoksen valmisteluja ja toteutusta pääset seuraamaan Facebookissa jotoksen omilla sivuilla – ota seurantaan.