MNL Jotos

Vuosittain toukokuun kolmantena viikonloppuna järjestetään Maanpuolustusnaisten Liiton valtakunnallinen jotos. Järjestelyvuoro kiertää maakunnissa: 30-vuotis juhlajotoksen Mietaan Patikka järjesti Kurikan Maanpuolustusnaiset Mietaankylässä Kurikassa toukokuussa 2018 ja tulevasta jotoksesta vastaa MNL Uudenmaan Piiri. Lohjalla 16.-17.5.2020 järjestettävä tapahtuma on saanut nimen Hiisi-jotos.

MNL jotos on kaksipäiväinen pienryhmissä toteutettava maastovaellus naisille, jossa suoritusaika ei ratkaise. Matkan varrella partiot suorittavat monipuolisia rastitehtäviä, joista saadut pisteet ratkaisevat sijoituksen kokonaiskilpailussa. Rastitehtävät on suunniteltu 4-henkisille partioille, mutta ryhmän koko voi olla 3-5 henkeä. Rastitehtävät voivat olla erilaisia tunnistustehtäviä, tulen sytytystä, mittojen arviointia, vesistön ylitystä, ammuntaa laser-aseella tai vaikkapa ensiaputaitoja testaava. Reitit sopivat normaalikuntoiselle ja varsinaista suunnistustaitoa ei tarvita. Majoitus tapahtuu järjestäjien tarjoamissa teltoissa, jotoksesta riippuen tarjolla saattaa olla lisämaksusta myös sisämajoitusmahdollisuus.

Jotos ei ole ryppyotsaista suorittamista, vaan mukavaa yhteistä tekemistä. Jotos-perinteeseen kuuluu partion nimeäminen ryhmää kuvaavasti ja yhteinen tunniste pukeutumisessa. Viime vuosina jotoksilla on nähty mm. Simasuut, Pyryharakat, Seinäjoen Taivastelijat ja jo legendaariset Villiminkit.

Hiisi-jotos Lohjalla toukokuussa 2021

Hiisi-jotos oli suunniteltu järjestettäväski toukokuussa 2020, mutta Koronasta johtuen jotos on siirretty vuodella eteenpäin. Ilmoittautuminen avautuu keväällä 2021 ja se tapahtuu osoitteessa www.mpk.fi/Koulutuskalenteri.

Hiisi-jotoksen lauantaipäivän reitti seurailee helppokulkuisia luontopolkuja ja puikkelehtii urbaanisti kaupungilla. Rastitehtävissä ja reitin varrella tutustutaan menneisiin vuosisatoihin ja vahvistetaan Arjen taitoja. Sunnuntaina jotos vie osallistujat metsään ja hyppäyttää turvallisesti mereen. Näin lupaa Hiisi-jotoksen johtajana toimiva Auli Haapsalo.

Jotoksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa MNL Uudenmaan Piiri ry yhteistyössä alueen, Lohjan ja Vihdin Maanpuolustusnaisten kanssa. Lisäksi viikonlopussa on mukana runsaasti alueen yhteistyökumppaneita mm. rastien toteuttajina. Jotos toteutetaan MPK:n kurssina. Hiisi-jotoksen suojelijaksi on lupautunut presidentti Tarja Halonen.