Koulutusmerkit

Näin ansaitsen koulutusmerkin

Jokainen maanpuolustusnainen voi ansaita MNL koulutusmerkin ja todistuksen peruskoulutuskokonaisuuden suorittamisesta.

Edellytyksenä koulutusmerkkiin on kolmen koulutustilaisuuden suorittaminen:

1. Järjestökoulutus (3h), jonka piiri organisoi
  2. Arjen turvallisuus -kurssi (16h) tai vastaava kurssi
  3. Muu henkilökohtaisia turvallisuus- tai varautumistaitoja edistävä kurssi (16h)

Vaadittavat suoritukset voi tehdä haluamassaan järjestyksessä kolmen vuoden sisällä. Kun vaadittavat suoritukset ovat koossa, ota yhteys oman piirisi koulutusvastaavaan. Kerro hänelle, mitkä kurssit olet suorittanut ja osoita se joko kurssitodistuksella tai MPK-kortilla. Merkit ja todistukset jaetaan piirin vuosikokouksissa.

Järjestökoulutukseen tulee osallistua omassa piirissä, sillä olennaista on kuulla oman alueen toiminnasta ja tutustua paikallisiin toimijoihin.

Arjen turvallisuus -kursseja järjestetään vuosittain useita ympäri maata. Perusmerkkisuoritukseen voidaan Arjen turvallisuus -kurssin sijaan hyväksyä myös joko Joka naisen selviytymispakki tai Sähköttä-kurssi edellyttäen, että kurssit ovat vähintään 16 tunnin pituisia ja ne on suoritettu kolmen vuoden sisällä.

Peruskoulutussuorituksen kolmanneksi suoritukseksi, muita henkilökohtaisia turvallisuus- ja varautumistaitoja lisääväksi kurssiksi hyväksytään mm. lähes kaikki NASTA-harjoituksissa järjestettävät kurssi, ei kuitenkaan johtamis- eikä kouluttajakurssit. Hyväksyttäviä kursseja on mm. maastotaidot, kyberturvallisuus, katuturvallisuus, turvallisesti vesillä, etsintä, henkinen kriisinkestävyys, EA1 tai esimerkiksi alueellinen maanpuolustuskurssi. Jos kaipaat lisätukea hyväksyttävistä kurssivaihtoehdoista, ota yhteys oman piirisi koulutusvastaavaan.