SoMa-harjoitus

SoMa-harjoitus on Maanpuolustusnaisten Liitto ry:n ja Sotilaskotiliitto ry:n yhdessä tilaama ja organisoima valtakunnallinen suurharjoitus, joka järjestetään joka toinen vuosi.  Harjoituksen kurssit on kohdennettu ensisijaisesti maanpuolustusnaisille ja sotilaskotisisarille, mutta harkinnan mukaan kurssit voidaan avata myös järjestöihin kuulumattomille naisille. Kunkin harjoituksen tavoitteellinen vahvuus on noin 150-200 henkilöä. Harjoituksessa ei ole sotilaallista koulutusta eikä käytetä sotilaallisia komentoja.

SoMa-harjoitus toteutetaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kursseina ja Puolustusvoimien tuella. Järjestelyvastuussa noudatetaan tasapuolisuutta niin, että harjoitus järjestetään eri puolilla maata ja organisaation avainhenkilöt valitaan tasapuolisesti maanpuolustusnaisista ja sotilaskotisisarista.

SoMa-harjoitusten kurssit ovat pääsääntöisesti syventävää jatkokoulutusta, jossa on huomioitu molempien järjestöjen koulutustarpeet. SoMa-harjoitusten avulla edistetään järjestöjen koulutusohjelmien toteutumista ja tarjotaan jäsenille käytännön mahdollisuuksia harjoitella johtamiseen ja kouluttamiseen liittyviä taitoja harjoitusorganisaatiossa.

Seuraava SoMa-harjoitus järjestetään 1.-3.9.2023 Parolannummella Hattulassa.