Ensimmäinen vuosi kummipiiritoimintaa takana

16.1.2022 | Blogi

Noin vuosi sitten Maanpuolustusnaisten Liiton puheenjohtajistossa syntyi ajatus, että kullakin puheenjohtajalla olisi omat kummipiirinsä. Olimme jo jonkin aikaa olleet huolissamme joistakin piireistä, jotka aina viimeisinä ilmoittautuivat liittohallituksen kokoukseen tai edustajaa ei ollut lainkaan mukana. Piireistä, jonka yhdistykset ehkä omalla alueellaan toimivat aktiivisesti ja ahkerasti, mutta tieto liittoon ei kulkeutunut. Samalla mietitytti, kulkeutuuko tieto liitosta piirien yhdistyksiin.

Ajatuksena on madaltaa kynnystä piirien ja liiton puheenjohtajiston välillä. Piirit voisivat pienissä ja suurissa asioissa ottaa yhteyttä puheenjohtajakummiin. Toki ei ole kiellettyä ottaa yhteyttä muihinkaan puheenjohtajiin varsinkin, jos asia liittyy toisen puheenjohtajan toimialaan. Tavoitteeksi asetettiin, että kummi vähintään kerran vuodessa osallistuisi piirihallituksen kokoukseen etänä ja jopa paikan päällä.

Piirit jaettiin niin, ettei kukaan saanut omaa kotipiiriään kummialueeksi. Omat kummipiirini ovat Etelä-Savo, Helsingin seutu, Uusimaa, Pohjois-Savo ja Keski-Suomi. Ensimmäisen varapuheenjohtajan Satu Virtasen kummipiirit ovat Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Päijät-Häme, Satakunta ja Varsinais-Suomi. Toisella varapuheenjohtajalla Tuija Nummelalla kummipiirit ovat Etelä-Häme, Kaakkois-Suomi, Lappi, Pirkanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa.

Itse osallistuin viime vuonna etänä neljän piirin hallituksen kokoukseen tai piirin kevätkokoukseen. Lisäksi kävin paikan päällä Varkaudessa Pohjois-Savon piirin syyskokouksessa. Yhden piirin tapaaminen jäi tämän vuoden tammikuulle, kun suunniteltu tilaisuus peruuntui. Varapuheenjohtaja Sadulla oli mahdollisuus käydä paikan päällä  Päijät-Hämeessä ja Satakunnassa.

Joillakin liitoilla on tapana, että puheenjohtaja kiertää paikan päällä jokaisessa piirissä. Tämä tapa olisi hyvä jalkauttaa myös Maanpuolustusnaisten Liittoon.

Jos liiton virallisia kokouksia ei lasketa, olen puheenjohtajakautenani käynyt piiriä tapaamassa Oulussa, Turussa, Vaasassa ja Varkaudessa. Lisäksi olen osallistunut yhdistyksen tai piirin juhlaan Jyväskylässä, Kempeleellä, Lappeenrannassa, Lohjalla ja Savonlinnassa. Olen vieraillut jotoksilla Nilsiässä (nyk. Kuopio), Hämeenkyrössä ja Kurikassa. Myös valtakunnallisissa paraateissa olen tavannut maanpuolustusnaisiamme Seinäjoella, Mikkelissä, Rovaniemellä ja Tampereella. Loppujen lopuksi aika vähän, kun ajattelee, että piirejä on 15, yhdistyksiä yli 60 ja jäseniä noin 2 000.

Ehkäpä kynnys puheenjohtajiston suuntaan on korkea, sillä kutsuja ei ole kovasti tullut. On jopa saatettu kertoa, että yhdistykselle on tulossa juhla, mutta sinne ei kutsuta edustajaa liiton puheenjohtajistosta. Tai olemme Facebookista jälkikäteen huomanneet yhdistyksen juhlineen.

Miten kummipiiritoiminta on ensimmäisenä vuonna onnistunut?  Vaihtelevasti.

Muutamassa piirissä on koronavuonna pystytty käymään paikan päällä, ja useimmissa ainakin etänä. Mutta ne piirit, joista on oltu huolestuneita, ovat huolenaiheina vieläkin. Mitä pitäisi määräaikaan tehdä tai päättää, ei kaikilla yhdistyksillä tai piireillä näytä olevan tiedossa. Liitto aloittikin toimintavuotensa järjestämällä puheenjohtajille koulutuksen erityisesti vuoden alun järjestäytymisasioihin liittyen. Osallistujia oli lähemmäs 60. Maaliskuussa aloitamme virtuaaliset kahvitilaisuudet, joissa on mahdollista kysyä ja keskustella yhdistys- ja piiritoimintaan liittyvistä asioista.

Liiton arvoja ovat isänmaan rakkaus, yhdessä ilolla ja osaava toimija. Pyöritetään me isänmaatamme rakastavat naiset yhdessä ilolla ja osaavasti myös yhdistyksen ja piirin kokousrutiineja.

Mervi Liimatainen
puheenjohtaja