Hiisi-jotos kutsuu Lohjalle

30.3.2021 | Blogi

Maanpuolustusnaisten Liiton jotos on järjestetty vuosikymmeniä aina keväisin, järjestelyvuoron kiertäessä ympäri maata.  Viime keväänä pitkään jatkumoon tuli tauko, kun Uudenmaan Piirin järjestelyvastuulla oleva jotos jouduttiin perumaan koronan vyöryessä maahan.

Mikä on tilanne nyt? Järjestetäänkö Hiisi-jotos Lohjalla 22.-23.5.2021?

Kyllä järjestetään, vastaa jotoksen johtaja Auli Haapsalo. Kaikki on valmiina: rastit, organisaatio, ruokailut, yöpymiset, iltaohjelma, luvat jne. Lopullinen ratkaisu riippuu viranomaisten pandemiamääräyksistä huhti-toukokuun vaihteessa 2021. Toiveikkaina olemme kuitenkin, että pääsisimme jotoksen järjestämään – terveysturvallisuus kaikessa huomioiden.

Riskitön ilmoittautuminen tapahtumaan

• Ilmoittaudu MPK:n kautta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kuitenkin 30.4 mennessä. Tästä pääset MPK:n kurssikalenterissa olevaan Hiisi-jotoksen tietoihin ja ilmoittautumaan.
  • Näin saamme arvioidun osanottajamäärän. Noin 120 osallistujaa on alin määrä, jolla voimme jotoksen järjestää.
  • Jos jotos peruuntuu, ei tule sählinkiä laskujen kanssa, koska MPK laskuttaa osallistumismaksut vasta edellä mainitun. päivämäärän jälkeen
  • Huhtikuun 30. päivän pandemiatilanne voimassa olevine määräyksineen ratkaisee jotoksen järjestämisen.
  • Liity Facebook Hiisi-Jotos 2021, jossa saat ajantasaista tietoa jotoksesta.

Terveysturvalliset jotosjärjestelyt

• Yöpymistä varten on varattu 20 puolijoukkutelttaa, joihin majoitetaan kaksi joukkuetta/teltta.
  • Voit ottaa myös oman teltan, asuntoauton tai -vaunun tai majoittua majoitusliikkeisiin tai läheltä saapuvat voivat yöpyä myös kotona. Koulun lattiamajoitusmahdollisuus on vielä avoin.
  • Kaikki rastit ovat ulkona, väljästi sijoitettuna ja kullakin rastilla on viidelle joukkueelle suorituspaikat. Rasteille saapumista ohjataan ja saatavilla on maskeja ja käsidesiä. Ota omat maskit toki mukaan.
  • Ruokailut järjestetty väljästi.
  • Presidentti Tarja Halonen tulee tapahtuman avajaisiin ja viettämään ainakin aamupäivää lauantaina.
  • Illalla bändi ja kaikkien tuntema solisti viihdyttävät tunnin verran.

Tervetuloa Hiisi-jotokselle Lohjalle
toivottaa Hiisi-jotos tiimi

Blogit

Sujuvaa yhteistyötä Etelä-Savossa

Etelä-Savo saavutti Vuoden piiri -tunnustuksen jo kolmannen kerran. Yksin saavutusta ei aikaansaada, vaan se vaatii kaikkien yhdistysten aktiivista toimintaa, sitoutumista ja sitä, että asiat hoidetaan ajallaan ja muistuttamatta. Näin kiteyttää MNL Etelä-Savon Piirin puheenjohtaja Anu Metsäkallio.

Puolimatkan katsaus

Puheenjohtajien kaksivuotinen toimikausi on puolivälissä. Tässä kohtaa onkin hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, miten tähänastinen kausi on sujunut ja mitä on lähiajan tavoitteissa.

Marssin askelista ja aatteesta

Isänmaan rakkaus meitä kaikkia maanpuolustusnaisia vahvasti yhdistävä aatteellinen side. Valtakunnalliseen Puolustusvoimien paraatiin osallistumisen jälkeen salossa liehuvan Siniristilipun näkee uusin silmin; sen värit ovat entistä kirkkaammat.

Mietteitä puheenjohtajuuden alkutaipaleelta

Ensimmäiset kaksi kuukautta uuden puheenjohtajan pestistä ovat kuluneet vauhdilla. Uusia avauksia maanpuolustusnaisten toiminnan kehittämiseksi on jo saatu liikkeelle ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Toimiva yhteistyö ja hyvä henki ovat tärkeitä seikkoja, jotta asiat etenevät ja toiminnassa jaksaa olla mukana.

Peruskoulutusmerkin lisäksi nyt myös syventävät koulutusmerkit

Koulutusmerkki on ulkoinen näyttö, että maanpuolustusnainen on hankkinut oman varautumisensa perustiedot tai syventänyt taitojaan toimijana, kouluttajana tai johtajana. Kannustan kaikkia jäseniämme kouluttautumaan ja suorittamaan ensin peruskoulutusmerkin ja sen jälkeen toimimaan ja kouluttamaan itseään eteenpäin syventävillä koulutuspoluilla.

Salon yhdistyksellä uusi startti

Perinteikkään Salon Seudun Maanpuolustusnaisten toiminta oli hiipunut olemattomiin ja jäsenet olivat kaikonneet. Joukko aktiivisia toimijoita lähti toteuttamaan viime vuoden alussa yhdistykselle uuden startin, joka tuotti tulosta.

Paraati – elämys vailla vertaa

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan. Blogissa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Oulussa jäsenmäärä triplaantui

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.  ...