Koronakevät

12.5.2020 | Blogi

Tämän kevään me muistamme varmasti pitkään. Suomi on poikkeusoloissa ja valmiuslaki on otettu käyttöön. Me maanpuolustusnaiset olemme kuulleet näistä termeistä erilaisissa koulutuksissa ja tiedämme niiden merkityksestä. Mutta olisimmeko uskoneet, että ne ovat näin yllättäen osa arkeamme? Täytyy tunnustaa, että esimerkiksi valmiuslaki on minustakin kuulostanut kaukaiselta asialta, joka on hyvä olla olemassa, mutta tuskin sitä tarvitaan…

Tässä tilanteessa monipuolinen arjen turvallisuus- ja varautumiskoulutus nousee arvoonsa. Maanpuolustusnaiset ovat monella paikkakunnalla joko yhdistyksenä tai yksittäisinä henkilöinä olleet mukana avustamassa yli 70-vuotiaiden ja muiden tarvitsijoiden kauppa- tai apteekkiasioinnissa. Varmasti paikallista luovuutta on käytetty myös moneen hyödylliseen tarkoitukseen.

Toimeliaisuutta on tarvittukin kaiken sen tapahtumien perumisen jälkeen. Oli varmasti viisasta ajaa kaikki toiminta nopeasti alas ja katsoa mihin tilanne kehittyy. Nyt on monessa meidänkin yhdistyksessämme otettu etäyhteydet käyttöön. Kannattaa ainakin kokeilla. Jos omasta hallituksestanne ei löydy alan osaajia, käykääpä jäsenrekisteri läpi. Sieltä voi hyvinkin löytyä joku, joka voi auttaa alkuun. Ensimmäisenä ei ehkä kannata järjestää yhdistyksen kevätkokousta vaan ihan vaikka porinapiiri hallitukselle. Siinä saadaan tekniikka testattua eikä ole turhan suuria onnistumispaineita. Kun yhteydet toimii, sitä voidaan soveltaa isommallekin joukolle. Etäyhteyttä kannattaa hyödyntää tulevaisuudessakin: sen avulla voi päästä mukaan vaikka istuisi pyörätuolissa ja hankala päästä liikkeelle tai ei saanutkaan lapsenvahtia kokousillaksi. Myös monet iäkkäämmät ovat ottaneet näinä aikoina melkoisen digiloikan eli älkää aliarvioiko kenenkään osaamista. Hyvillä neuvoilla pääsee pitkälle ja aina muutaman saa mukaan vaikka tavallista puhelinta läppärin kaiuttimen edessä pitämällä.

Huoltovarmuus ja kotivara ovat nousseet myös uuteen arvoon. Tämä kriisi on näyttänyt karusti sen, kuinka nopeasti jostakin tarvikkeesta tulee pula ja vähintään hinta nousee. Tyhjiin hyllyihin riittää kysynnän hetkellinen voimakas kasvu, vaikka tuotanto pyörisi normaalisti. Saati sitten, jos tehtaat eivät toimi ja tavarakaan ei liiku rajojen yli. Elintarvikkeiden omavaraisuuden turvaaminen on monitahoinen tehtävä, sillä maatalous on osa pitkää jalostuksen ja kaupan ketjua.

Terveys on noussut keskeiseen asemaan koko yhteiskunnassa. Todella moni toiminta kouluja myöden on ollut suljettuna koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Rajoitukset ovat tehonneet, mutta hinta on kova. Maanpuolustusnaisetkin ovat varmasti arkielämässään törmänneet yritystoiminnan pysähtymiseen, lomautuksiin ja pahimmillaan irtisanomisiin. Ei varmasti ole helppoa päättäjänä luovia näiden kaikkien paineiden keskellä.

Toivottavasti te ja läheisenne olette säilyneet terveinä. Odotetaan kärsivällisesti ja tavataan taas yhteisissä riennoissa, kun turvallisesti voimme sen tehdä. Nautitaan kesästä ja luonnosta sitä ennen!

Tuija Nummela
2. varapuheenjohtaja

Blogit

Sujuvaa yhteistyötä Etelä-Savossa

Etelä-Savo saavutti Vuoden piiri -tunnustuksen jo kolmannen kerran. Yksin saavutusta ei aikaansaada, vaan se vaatii kaikkien yhdistysten aktiivista toimintaa, sitoutumista ja sitä, että asiat hoidetaan ajallaan ja muistuttamatta. Näin kiteyttää MNL Etelä-Savon Piirin puheenjohtaja Anu Metsäkallio.

Puolimatkan katsaus

Puheenjohtajien kaksivuotinen toimikausi on puolivälissä. Tässä kohtaa onkin hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, miten tähänastinen kausi on sujunut ja mitä on lähiajan tavoitteissa.

Marssin askelista ja aatteesta

Isänmaan rakkaus meitä kaikkia maanpuolustusnaisia vahvasti yhdistävä aatteellinen side. Valtakunnalliseen Puolustusvoimien paraatiin osallistumisen jälkeen salossa liehuvan Siniristilipun näkee uusin silmin; sen värit ovat entistä kirkkaammat.

Mietteitä puheenjohtajuuden alkutaipaleelta

Ensimmäiset kaksi kuukautta uuden puheenjohtajan pestistä ovat kuluneet vauhdilla. Uusia avauksia maanpuolustusnaisten toiminnan kehittämiseksi on jo saatu liikkeelle ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Toimiva yhteistyö ja hyvä henki ovat tärkeitä seikkoja, jotta asiat etenevät ja toiminnassa jaksaa olla mukana.

Peruskoulutusmerkin lisäksi nyt myös syventävät koulutusmerkit

Koulutusmerkki on ulkoinen näyttö, että maanpuolustusnainen on hankkinut oman varautumisensa perustiedot tai syventänyt taitojaan toimijana, kouluttajana tai johtajana. Kannustan kaikkia jäseniämme kouluttautumaan ja suorittamaan ensin peruskoulutusmerkin ja sen jälkeen toimimaan ja kouluttamaan itseään eteenpäin syventävillä koulutuspoluilla.

Salon yhdistyksellä uusi startti

Perinteikkään Salon Seudun Maanpuolustusnaisten toiminta oli hiipunut olemattomiin ja jäsenet olivat kaikonneet. Joukko aktiivisia toimijoita lähti toteuttamaan viime vuoden alussa yhdistykselle uuden startin, joka tuotti tulosta.

Paraati – elämys vailla vertaa

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan. Blogissa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Oulussa jäsenmäärä triplaantui

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.  ...