20.6.2023 | Blogi

Puolustusvoimain Lippujuhlan päivän valtakunnallinen paraati järjestettiin tänä vuonna Jyväskylässä Ilmavoimien vastatessa paraatin järjestelyistä. Maanpuolustusnaisilla on ollut kunnia jo useiden vuosien ajan asettaa oma marssiosastonsa valtakunnallisiin paraateihin niin Lippujuhlan päivänä kuin myös Itsenäisyyspäivänä.
Niinpä tänäkin vuonna Jyväskylässä, joka oli ensimmäinen valtakunnallinen paraati Suomen NATO-jäsenyyden aikana, maanpuolustusnaiset marssivat paraatissa oman osastonsa riveissä. Osastomme kokosi maanpuolustusnaisia laajalti ympäri Suomen, vaikka suurin osa osallistujista olikin Keski-Suomen alueelta.

MNL paraatijoukko 4.6.2023

Osastoamme johti liiton puheenjohtaja Satu Virtanen. Hän ohjasi ja koulutti huolellisesti ja tarkasti paraatiin osallistujia edeltävänä päivänä sekä vielä virallisen Lippujuhlan päivän aamuna. Jokaiselle osallistujalle löytyi oma paikkansa rivistöstä. Saimmekin aikaan tyylikkäästi samaan tahtiin marssivan osaston.
Paraatiosaston lisäksi näkyvyyttä toiminnallemme saatiin erillisellä tapahtumatorilla, jossa oli esillä puolustusvoimien kalustoa sekä maanpuolustusjärjestöjen esittelypisteitä. Myös maanpuolustusnaisilla oli siellä oma esittelypiste.
Lippujuhlan päivän tapahtumiin osallistui useita maanpuolustusnaisia, jotka olivat ensimmäistä kertaa paraatissa tai jotka ylipäätään olivat vastikään liittyneet maanpuolustusnaisten jäseneksi. Tuoreiden maanpuolustusnaisten kommenteissa nousikin esille, että osallistuminen paraatiin vaati rohkeutta. Mielessä oli monenlaisia epäilyksiä ja epävarmuuksia, pysyykö muiden vauhdissa ja miten suoriutuu katselmuksesta. Loppujen lopuksi paraatiin osallistuminen oli kuitenkin hieno kokemus ja se koettiin kunniatehtävänä.

Airuet vartioivat lippua (kuva Tommi Korhonen)

Useimmilla viime aikoina vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön ja sen myötä maanpuolustusjärjestöjen jäseniksi liittyneiden tavoitteena on rakentaa turvallisuudentunnetta omaan ympäristöön ja varautua arjen häiriötilanteisiin. Koulutuksen tarve ja kysyntä on lisääntynyt valtavasti. Siihen haasteeseen olemme liittona sekä piiritasolla pyrkineet vastaamaan. Maanpuolustusnaisten omaa koulutusohjelmaa on rakennettu vuosien ajan ja sitä kehitetään edelleen vastaamaan koulutusten kysyntää muuttuvassa maailmassa.
Maanpuolustusnaisten joukkomme on kasvanut ja mukaan on tullut uusia aktiivisia toimijoita, jotka kouluttautumisen jälkeen odottavat konkreettista tekemistä. Siksi seuraava askel onkin saada jatkossa selkeät suuntaviivat siitä, mihin tehtäviin kouluttaudumme ja miten löydämme oman paikkamme arjen häiriötilanteissa. On se sitten toimiminen viranomaisten apuna tai olla mukana vapaaehtoistehtävissä yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa.

Kaiken kouluttautumisen ja operatiivisen toiminnan taustalta löytyy kuitenkin meitä kaikkia vahvasti yhdistävä aatteellinen side. Maanpuolustusnaisten Liitto on aatteellinen yhdistys, jonka kolmesta arvosta yksi on Isänmaan rakkaus. Rakastamme omaa isänmaatamme. Vaikka usein käytännön järjestötyössä ja asioiden pyörityksessä aatteellinen puoli saattaa jäädä taka-alalle, on se kuitenkin syy, miksi olemme valinneet nimenomaan maanpuolustusnaisten toiminnan ja liittyneet jäseneksi maanpuolustusnaisten yhdistykseen.

Paraatiin osallistuneiden, tuoreiden maanpuolustusnaisten kommenteista kumpusi tunnelma, kuinka juhlallista ja hienoa on olla osa suurta kokonaisuutta, osa yhteistä suurta Isänmaallista joukkoa.

Paraatikatselmuksessa (kuva Matti Hyvärinen)

Kommenteista sain lukea, miten musiikki, puheet ja yhteinen hartaus sekä rukous olivat koskettavia ja kokemus katselmuksessa oli erittäin vaikuttava. ”Tunsin suurta kiitollisuutta ja ylpeyttä vapaasta, kauniista ja puhtaasta Isänmaasta”, eräs osallistuja kommentoi.
Näihin tuntemuksiin ja tunnelmiin on helppo yhtyä ja tällaiset hetket on koettava itse. Uskon, että paraatiin osallistumisen jälkeen salossa liehuvan Siniristilipun näkee uusin silmin; sen värit ovat entistä kirkkaammat.

Leena Hietala
Paraatissa lipunkantaja
MNL 2. varapuheenjohtaja

Koulutusmerkki on ulkoinen näyttö, että maanpuolustusnainen on hankkinut oman varautumisensa perustiedot tai syventänyt taitojaan toimijana, kouluttajana tai johtajana. Kannustan kaikkia jäseniämme kouluttautumaan ja suorittamaan ensin peruskoulutusmerkin ja sen jälkeen toimimaan ja kouluttamaan itseään eteenpäin syventävillä koulutuspoluilla.