Oulussa jäsenmäärä triplaantui

25.5.2022 | Blogi

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.

Kalevassa julkaistiin 17.3. artikkeli naisten innosta kouluttautua, jossa myös maanpuolustusnaisten toiminta tuli hyvin esille.

Turvallisuusympäristömme muutos herätti kiinnostuksen vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaa kohtaan. Suomalaisilla naisilla on edelleen vahva halu toimia aktiivisesti, hankkia tietoa sekä taitoja.

Yhteydenottoja, tiedusteluja yhdistyksemme toiminnasta, koulutuksista sekä tehtävistä, ryöpsähti kevättulvan tavoin. Oli aika päivittää muuttuneessa tilanteessa yhdistyksen toimintasuunnitelmaa ja toivottaa uudet jäsenet tervetulleeksi.

Jäsenhakemusilmoituksia alkoi kilahtaa tasaisesti sähköpostiin. Liiton ohjeistus uusien jäsenten vastaanottamiseksi antoi suuntaviivat yhdistyksen hallitustyölle. Yhdistyksemme ketterä, henkilömäärältä pieni hallitus, osoittautui viisaaksi ratkaisuksi. Tiedottaminen ja päätöksen teko sujuivat näppärästi. Kevään aikana yhdistyksemme jäsenmäärä triplaantui.

Toripolliisin äärellä Oulun maanpuolustusnaiset patsaskierroksellaan.

Seuraavat haasteemme ovat uusien jäsenten sitouttaminen toimintaamme sekä heidän osaamisensa kartoittaminen ja hyödyntäminen tulevissa jäsenilloissa sekä koulutuksissa. Syksyn tapahtumakalenterissa on ”Uusien jäsenten ilta”.  Haluamme myös selvittää jäsenkyselyn avulla yhdistyksemme jäsenten toiveita, tarpeita ja ideoita toiminamme kehittämiseksi. Jäsenkyselylle olisi mielestäni tarvetta myös piirin ja koko liitonkin tasolla.

Pia-Riitta Korvenheimo, pj.
Oulun Maanpuolustusnaiset

Blogit

Paraati – elämys vailla vertaa

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan. Blogissa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Ensimmäinen vuosi kummipiiritoimintaa takana

Noin vuosi sitten Maanpuolustusnaisten Liiton puheenjohtajistossa syntyi ajatus, että kullakin puheenjohtajalla olisi omat kummipiirinsä. Ajatuksena on madaltaa kynnystä piirien ja liiton puheenjohtajiston välillä.

Sääntömuutos

Meidän tulee kehittää toimintaamme ja aktivoida jäsenistöämme niin, että liittomme voi hyvin myös tulevina vuosikymmeninä. Kuluvana vuonna minulla on ollut kunnia toimia Järjestötyöryhmän puheenjohtaja. Isoin ja vaativin tehtävämme työryhmässä on ollut päivittää liiton säännöt ajan tasalle.

Liikkumisesta hyvää oloa ja energiaa

Nyt alkusyksystä on ollut hienoa päästä liikkumaan raikkaassa ulkoilmassa. Samalla voi seurata miten syksy etenee ja tuo esiin kauniita värejä. Tällä hetkellä erityisesti pihlajat loistavat upeina ja ovat täynnä punaisia marjoja. Mikään ei poista työpäivän jälkeen stressiä niin hyvin kuin luonnossa liikkuminen.

Topakka syntyy vapaaehtoisten ja ammattilaisten yhteistyönä

Topakka ilmestyy kerran vuodessa innostuneiden harrastajien sekä ammattilaisten yhteistyönä. Lehden tekemiseen on mahdollisuus yhdistyksissä osallistua lähettämällä juttu kuvien kera päätoimittajalle. Vain lehden taitto ja paino ovat alan ammattilaisten käsissä....

Hiisi-jotos kutsuu Lohjalle

Lohjalla on kaikki on valmiina Hiisi-jotosta varten: rastit, organisaatio, ruokailut, yöpymiset, iltaohjelma, luvat jne. Järjestelytiimi on toiveikas, että tänä vuonna jotos päästään järjestämään – terveysturvallisuus kaikessa huomioiden. Lopullinen ratkaisu riippuu viranomaisten pandemiamääräyksistä huhti-toukokuun vaihteessa 2021.

Iloa elämään korona-aikana

Melkein vuoden kestänyt korona-aika on vaatinut meiltä kaikilta jaksamista ja sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen. Meillä on jokaisella omat keinomme selviytyä haastavasta ajasta.

Yhteistyöllä vuoden piiriksi

Olemme tulleet täällä Etelä-Savossa tutuiksi toisillemme ja siten voimme helposti tsempata toisiamme. Odotamme yhteisiä tapaamisia hyvän harrastuksen merkeissä. Yhdessä olemme hyvä, vahva ja iloinen joukko. Näillä elementeillä olemme yhdessä saavuttaneet kahdesti voiton piirien välisessä Kannustuskisassa ja ansainneet siten kunnian olla Vuoden piiri.