Paraati – elämys vailla vertaa

18.6.2022 | Blogi

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan – korona esti kahden vuoden ajan sekä lippupäivän juhlan että itsenäisyyspäivän paraatien pitämisen. Seuraavassa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Takana kaksi aiempaa kokemusta

Vuosia sitten osallistuin Hämeenlinnassa itsenäisyyspäivän valtakunnalliseen paraatiin, jossa jouduin yllättäen lippuairueeksi. Paraatikatselmukseen marssimme sohjoisen lätäkön läpi, eikä Goretex-kenkäni pitäneet vettä. Vaikka kuinka yritin liikutella katselmuksen aikana varpaita, jäätyivät ne niin, että olin varma niiden murtuvan muruiksi, kun lähdemme vihdoin liikkeelle. Tuska hellitti, kun pääsimme marssimaan. Monen tunnin jälkeen kotona pääsin lopulta vaihtamaan litimärät sukat kuiviin. Ensimmäinen paraatikokemus oli hankittu.

Toinen paraatiosallistumiseni oli viisi vuotta sitten Helsingissä Suomen 100-vuotisjuhlavuonna. Kesäisessä säässä kannoin maanpuolustusnaisten lippua. Kunniatehtävä, mutta kohtuullisen raskas sellainen. Oman lisäjännityksensä toi lipun kanssa tehtävät manööverit niin katselmuksen kuin ohimarssin aikana.  Valokuvista olen voinut jälkeenpäin havaita, että ilme oli sangen keskittynyt, jopa tuima. Tehtävästä kuitenkin selvisin kunnialla. Ja hierojalle suuntasin seuraavalla viikolla, hakemaan helpotusta jännittyneisiin hartioihin.

Viiden vuoden takaa on jäänyt vahvasti mieleen hetki, kun osastomme siirtyi pois Senaatintorin katselmuksesta. Yleisö ryhtyi spontaanisti taputtamaan juuri meidän naisosastojen ohittaessa heidät. Tämä on varmasti jäänyt monelle marssijalle koskettavan, kylmiä väreitä nostattavana hetkenä mieliin.

Näyttävä MNL-osasto

Maanpuolustusnaisilla on ollut säännönmukaisesti oma osasto valtakunnallisissa Puolustusvoimien paraateissa. Arvostamme tätä meille suotua mahdollisuutta, joka ei ole mitenkään itsestäänselvyys. Olemme pitäneet kunnia-asiana koota aina näyttävä paraatiosasto, joka tuo edustavasti esiin maanpuolustusnaiset osana vapaaehtoista maanpuolustusta.

Helsingin kesäkuiseen paraatiin Puolustusvoimat esitti osastojen kooksi aiempaa huomattavasti suuremman henkilömäärän, minimissään 50 henkilöä. Kireässä maailmanpoliittisessa tilanteessa haluttiin näyttävyyttä. Osaston rekrytoinnille toi haasteita ajankohta, joka sattui tänä vuonna päättäjäispäiväksi. Lakkiais- ja muut valmistujaisjuhlat menivät luonnollisesti monella äidillä etusijalle. Tästä huolimatta pääsimme hienosti tavoitemäärään: paraatiosastossamme oli yhteensä 55 tyylikästä maanpuolustusnaista. Pääjoukon muodostivat pääkaupunkiseudun naiset, mutta täydennystä tuli myös muualta Etelä-Suomesta ja muutamia myös hieman kauempaakin. Osaston koordinoinnista vastasi MNL Helsingin Seudun piirin puheenjohtaja Sirpa Rantamäki.

Lähtövalmiina katselmukseen.

Harjoitus tekee mestarin

Vaikka olemmekin siviilejä, sotilasparaatissa toimitaan osana joukkoja, sotilaallisin periaattein. Suorat rivit ja tahtimarssi luovat mielikuvan osaavasta, järjestäytyneestä joukosta. Saadun palautteen perusteella ja itsekin asiaa jälkikäteen kuvista ja videopätkistä havainnoineena onnistuimme tässä hyvin. Hienoa naiset!

Ihan kylmiltään emme osastona paraatiin lähteneet. Järjestimme yhdessä Naisten Valmiusliiton kanssa ylimääräisen harjoittelun yhtenä iltana, jonne toivoimme erityisesti ensikertalaisten saapuvan. Radioniemen maastossa Santahaminassa kävimme läpi peruskomentoja ja harjoittelimme tahtimarssia osastona. Puolustusvoimien järjestämä virallinen harjoittelu suoritettiin paraatin aattona Santahaminassa, jossa harjoiteltiin sekä katselmustilanne että ohimarssi. Koska tämä oli arkipäivänä, tilaisuudessa oli noin puolet joukostamme. Tärkeää oli erityisesti, että johtaja ja lipunkantaja sekä airuet olivat paikalla.

Santahaminassa harjoiteltiin 3.6. Airueina Sohvi Hautajoki ja Sirpa Rantamäki, lipunkantajana Sanna Hänninen.

Lauantain paraatiaamuna kaikki paraatiosallistujat kokoontuivat Santahaminaan. Ehdimme ennen yhteiskuljetusten starttia sopia osastomme järjestyksestä ja harjoittelimme tihkusateessa vielä pikakertauksen komentoja ja tahtimarssia. Tämä oli ensimmäinen hetki, kun kaikki 55 naista oli yhtä aikaa paikalla.

Sama tahti on askelten

Näyttävässä bussiletkassa siirryimme kantakaupunkiin Mariankadulle, jossa jalkauduimme odottamaan liikkeellelähtöä Senaatintorin katselmukseen.  Oli hetki tehdä viimeiset varmistukset, että asut ovat asianmukaiset: huivi ojennuksessa, mustat hanskat kaikilla käsissä ja osasto kaikin puolin tiptop.

Ennen liikkeelle lähtöä varusteiden tarkistus. Pirkko Laurila oikoo osaston johtajan huivin.

Eteenpäin, mars. Joukon johtajana pyrin etenemään mahdollisimman selkeässä rytmissä rumpuryhmän antaman tahdin mukaan. Luotin joukon suoritukseen ja osasto oli luottamuksen arvoinen. Iso joukko eteni näyttävästi, yhtä jalkaa meille määriteltyyn paikkaan Senaatintorille.

MNL valmiina paraatikatselmukseen.

Paraatikatselmuksen kohokohta oli tasavallan presidentti Sauli Niinistön suorittama joukkojen katselmus. Tällä kertaa presidentti katselmoi joukot loppuun asti, myös viimeiset naisten osastot. Viisi vuotta sitten oli monelle jäänyt mieleen se, että katselmus oli päättynyt u-käännökseen hieman turhan aikaisin

Etukäteen porukallemme oli tuotu esille, että päivän aikana joudumme odottamaan paljon. Katselmuksen jälkeen oli lähes tunnin odotus Aleksanterinkadulla, ennen kuin varsinainen paraati käynnistyi. Ennustetun sateen varalta olimme hankkineet kertakäyttöiset sadetakit, jotka olisi tässä kohtaa ollut mahdollista ottaa käyttöön. Ennusteiden mukaan sade uhkasi nimenomaan ohimarssia, mutta meillä oli erinomainen tuuri. Sade alkoi vasta, kun paraatimarssimme oli ohi. Olisimme olleet vähemmän tyylikäs osasto, jos olimme marssimaan märkinä ilman suojaa tai olisimme joutuneet turvautumaan lepattaviin sadetakkeihin.

Kuumottava kunniatehtävä

Paraatiosaston johtaminen on merkittävä ja näyttävä kunniatehtävä. Armeijaa käymättömälle siviilinaiselle paraatiosaston johtaminen vaatii paneutumista peruskomentoihin, jotta osasto on ryhdikkään näköinen ja liikkuu tahdissa. Johtaminen on konkreettista joukon edestä johtamista. Suoritusta arvioivat lukuisat silmäparit ja siihen voi palata yhä uudelleen katsomalla valokuvia ja videopätkiä.

Itselle paraatiosaston johtaminen oli nyt 4.6. Helsingissä ensimmäinen kerta. Aika näyttää tuleeko suoritukselle jatkoa, mutta tämä Helsingin paraati jää varmasti pysyvästi mieleen ainutlaatuisena kokemuksena. Paraatia oli seuraamassa Helsingin keskustassa lukuisat kotimaiset ja ulkomaiset tiedotusvälineet ja ennätysyleisö kansoitti paraatireitin. Pitkin Mannerheimintietä marssiessamme  yleisöstä kuului taputuksia ja kannustushuutoja: Hyvä naiset!

Ohimarssi Mannerheimintiellä.

Paraati päättyi Mäntymäen kentälle Stadionin vierelle. Oli hienoa päästä kiittämään joukkoa hyvästä suorituksesta. Mieltä lämmitti tyytyväisten marssijoiden kasvot ja moni totesikin kokemuksen olleen upea ja mieliinpainuva.

Seuraava mahdollisuus osoittaa maanpuolustustahtoa ja hankkia hieno paraatikokemus on 6.12. Haminassa, jossa järjestetään valtakunnallinen Puolustusvoimien itsenäisyyspäivän paraati. MNL-paraatijoukon koordinoinnista vastaa MNL Kaakkois-Suomen piiri. Suosittelen lämpimästi osallistumista – se on hieno keino osoittaa Isänmaan rakkautta ja maanpuolustustahtoa.

Satu Virtanen
1.  varapuheenjohtaja

Kuvat: Satu Virtanen, Anita Linnamäki, Ossi Hietala

Blogit

Oulussa jäsenmäärä triplaantui

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.  ...

Ensimmäinen vuosi kummipiiritoimintaa takana

Noin vuosi sitten Maanpuolustusnaisten Liiton puheenjohtajistossa syntyi ajatus, että kullakin puheenjohtajalla olisi omat kummipiirinsä. Ajatuksena on madaltaa kynnystä piirien ja liiton puheenjohtajiston välillä.

Sääntömuutos

Meidän tulee kehittää toimintaamme ja aktivoida jäsenistöämme niin, että liittomme voi hyvin myös tulevina vuosikymmeninä. Kuluvana vuonna minulla on ollut kunnia toimia Järjestötyöryhmän puheenjohtaja. Isoin ja vaativin tehtävämme työryhmässä on ollut päivittää liiton säännöt ajan tasalle.

Liikkumisesta hyvää oloa ja energiaa

Nyt alkusyksystä on ollut hienoa päästä liikkumaan raikkaassa ulkoilmassa. Samalla voi seurata miten syksy etenee ja tuo esiin kauniita värejä. Tällä hetkellä erityisesti pihlajat loistavat upeina ja ovat täynnä punaisia marjoja. Mikään ei poista työpäivän jälkeen stressiä niin hyvin kuin luonnossa liikkuminen.

Topakka syntyy vapaaehtoisten ja ammattilaisten yhteistyönä

Topakka ilmestyy kerran vuodessa innostuneiden harrastajien sekä ammattilaisten yhteistyönä. Lehden tekemiseen on mahdollisuus yhdistyksissä osallistua lähettämällä juttu kuvien kera päätoimittajalle. Vain lehden taitto ja paino ovat alan ammattilaisten käsissä....

Hiisi-jotos kutsuu Lohjalle

Lohjalla on kaikki on valmiina Hiisi-jotosta varten: rastit, organisaatio, ruokailut, yöpymiset, iltaohjelma, luvat jne. Järjestelytiimi on toiveikas, että tänä vuonna jotos päästään järjestämään – terveysturvallisuus kaikessa huomioiden. Lopullinen ratkaisu riippuu viranomaisten pandemiamääräyksistä huhti-toukokuun vaihteessa 2021.

Iloa elämään korona-aikana

Melkein vuoden kestänyt korona-aika on vaatinut meiltä kaikilta jaksamista ja sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen. Meillä on jokaisella omat keinomme selviytyä haastavasta ajasta.

Yhteistyöllä vuoden piiriksi

Olemme tulleet täällä Etelä-Savossa tutuiksi toisillemme ja siten voimme helposti tsempata toisiamme. Odotamme yhteisiä tapaamisia hyvän harrastuksen merkeissä. Yhdessä olemme hyvä, vahva ja iloinen joukko. Näillä elementeillä olemme yhdessä saavuttaneet kahdesti voiton piirien välisessä Kannustuskisassa ja ansainneet siten kunnian olla Vuoden piiri.