Puolimatkan katsaus

4.2.2024 | Blogi

Maanpuolustusnaisten Liiton puheenjohtajien toimikausi on kaksi vuotta. Nykyinen puheenjohtajisto aloitti toimikautensa vuoden 2023 alussa. Tässä kohtaa onkin hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, miten tähänastinen toimikausi on sujunut ja mitä on lähiajan tavoitteissa.

Helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna kokoonnuimme liittohallituksen kokoukseen Hattulaan. Käsittelyssä oli totuttuun tapaan pitkä asialista ja siinä yhtenä kohtana liiton vuosikertomus vuodelta 2023. Kun olemme koonneet sitä puheenjohtajiston ja järjestösihteerin kesken, on kulunut vuosi palautunut mieliin yksityiskohtia myöten. Tapahtumia ja vauhtia on riittänyt ja omasta mielestämme olemme olleet suhteellisen aikaansaavia. Maanpuolustusnaisten toimintaa on kehitetty eteenpäin monella osa-alueella, ja monien henkilöiden toimesta. Liitossa toimii mm. useita työryhmiä, joiden panos on todella merkittävä toimintamme kehittämisessä. Kiitos teille kaikille, jotka olette olleet viemässä eteenpäin Maanpuolustusnaisten toimintaa eripuolella maata.

Merkittävä kehitysaskel toiminnassamme tapahtui, kun palkkasimme osa-aikaisen järjestösihteerin vuosi sitten. Tehtävään löytyi loistava tekijä, Salme Rajala, joka tunsi Maanpuolustusnaisten toiminnan hyvin entuudestaan. Salme onkin nopeasti ottanut toimiston rutiinit haltuun ja hän on kehittänyt mm. liiton myyntituotevalikoimaa ja asiakirjahallintoa. Palkattu järjestösihteeri pystyy palvelemaan jäsenistöä aivan toisella tavalla kuin aiemmin, kun kaikki oli luottamustoimisten puheenjohtajien varassa. Vaikea on enää käsittää, miten aiemmin tultiinkaan toimeen ilman järjestösihteerin työpanosta!

Puheenjohtajat Leena, Tuija, Satu ja järjestösihteeri Salme työvaliokunnan kokouksessa liiton toimistolla.

Vuosi sitten liiton viestintää tehostettiin eriyttämällä tiedotteet kahdelle eri kohderyhmälle. Jäsenrekisterin sähköpostiosoitteiden perusteella lähetettävä jäsentiedote sisältää kaikkia Maanpuolustusnaisia koskevaa ajankohtaisasiaa. Järjestötiedote puolestaan lähetetään  piirien ja yhdistysten puheenjohtajille ja se sisältää ajankohtaisasiaa liittyen toiminnan organisointiin. Kohderyhmäkohtaisesti laaditut tiedotteet toivottavasti auttavat itselle merkityksellisen tiedon löytymistä.

Vuosi sitten liittomme hyväksyttiin Tammenlehvän perinneliiton jäseneksi. Maanpuolustusnaisten toimintaan on sisäänrakennettuna viime sotiemme veteraanien ja lottien työn kunnioittaminen. Monet maanpuolustusnaisten paikallisyhdistykset osallistuvat säännöllisesti veteraanityöhön, usein muiden maanpuolustusjärjestöjen rinnalla. Veteraanien ja lottien rivit harvenevat kovaa vauhtia ja yhteiskunnassa valmistaudutaan siirtymään veteraanityöstä perinneaikaan. Tammenlehvän Perinneliiton toiminta on parhaillaan muotoutumassa ja Maanpuolustusnaiset olemme mukana huolehtimassa siitä, että viime sotiemme veteraanien perinne elää jatkossakin.

Syksyllä käynnistettiin Lotta Svärd Säätiön avainhenkilöiden kanssa keskustelut mahdollisesta yhteistyöstä. Pääsimme kertomaan arjen turvallisuus -kursseista ja omasta koulutusjärjestelmästämme, joka ohjaa koulutuspoluille ja tekee näkyväksi hankitun osaamisen. Liiton tekemä koulutustyö vakuutti säätiön hallituksen ja yhteistyö käynnistyikin säätiön tukipäätöksen myötä aivan vuoden lopulla. Meitä yhdistää Lotta Svärd Säätiön kanssa yhteinen intressi naisten varautumis- ja turvallisuustaitojen kehittämiseksi koulutuksen keinoin.

Lahden liittopäivillä pääpuhujana puolustusvoimain komentaja kenraali Timo Kivinen.

Puolustusvoimain komentaja kenraali Kivinen oli pääpuhujana Lahden liittopäivillä, mikä oli tiettävästi ensimmäinen kerta, kun komentaja osallistui Maanpuolustusnaisten tilaisuuteen. Liittomme toiminta on noteerattu päättyneenä vuonna myös muiden instanssien taholla: liiton puheenjohtaja on saanut kutsun ja päässyt osallistumaan niin Puolustusvoimien komentajan vastaanotolle, puolustusministeriön joululounaalle kuin arvokkaana huipennuksena, tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

Puheenjohtaja sai kutsun tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

Uuteen vuoteen lähdettiin Hyvinvointikampanjan vauhdittamana. Monta vuotta toteutettua Kimpassa-liikuntakampanjaa uudistettiin niin, että osallistuminen on aiempaa helpompaa, kun myös yksilösuoritukset ovat mahdollisia. Kampanjalla kannustetaan monipuoliseen, aktiiviseen toimintaan:  liikunnan lisäksi huomioidaan nyt myös sosiaalinen ja henkinen hyvinvointi. Niinpä mukana on myös hyvän mielen haasteita. Helmikuun teemana on osuvasti Jäähelmien kimallusta – liikutaan yhdessä ystävän kanssa ja iloitaan ystävyydestä!

Kiristyneen maailmantilanteen myötä viimeiset kaksi vuotta ovat olleet erittäin vahvan jäsenkasvun aikaa. Viime vuonna jäsenkasvu tasaantui edellisvuodesta, mutta säilyi edelleen positiivisena. Maanpuolustusnaisten toiminta kiinnostaa ja tällä hetkellä noin joka kolmas jäsenistämme on ollut mukana toiminnassa vasta alle kaksi vuotta. Uudet jäsenet ovat tulleet mukaan aktiivisella otteella ja moni on valmis kouluttautumaan ja ottamaan vastaan myös vastuutehtäviä.

Tässä hetkessä on hyvä miettiä maanpuolustusnaisten syvintä olemusta ja visioida tulevaa. Strategian laadinta on pohjustettu liittopäivien pienryhmätyöskentelyllä, jäsenkyselyllä ja liittohallituksen strategiatyöpajalla järjestäytymiskokouksen yhteydessä. Strategiaa työstetään vuoden aikana eri kohderyhmien kanssa erilaisissa työpajoissa ja kyselyiden avulla. Tavoitteena on, että strategiamme valmistuu marraskuussa pidettävään vuosikokoukseen mennessä.

Maanpuolustusnaisten Liitto ry perustettiin 13.11.2004, josta tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta. Merkkivuotta huomioidaan vuoden aikana eri tavoin, pääpainon ollessa vuoden loppupuolella. Vuoden ensimmäinen valtakunnallinen yhteinen tapahtuma on Oulussa 20.-21. huhtikuuta järjestettävät liittopäivät, jossa teemana on ”Toivo luo turvallisuutta”. Nähdään Oulussa sankoin joukoin!

Satu Virtanen, puheenjohtaja
Maanpuolustusnaisten Liitto ry

Blogit

Sujuvaa yhteistyötä Etelä-Savossa

Etelä-Savo saavutti Vuoden piiri -tunnustuksen jo kolmannen kerran. Yksin saavutusta ei aikaansaada, vaan se vaatii kaikkien yhdistysten aktiivista toimintaa, sitoutumista ja sitä, että asiat hoidetaan ajallaan ja muistuttamatta. Näin kiteyttää MNL Etelä-Savon Piirin puheenjohtaja Anu Metsäkallio.

Marssin askelista ja aatteesta

Isänmaan rakkaus meitä kaikkia maanpuolustusnaisia vahvasti yhdistävä aatteellinen side. Valtakunnalliseen Puolustusvoimien paraatiin osallistumisen jälkeen salossa liehuvan Siniristilipun näkee uusin silmin; sen värit ovat entistä kirkkaammat.

Mietteitä puheenjohtajuuden alkutaipaleelta

Ensimmäiset kaksi kuukautta uuden puheenjohtajan pestistä ovat kuluneet vauhdilla. Uusia avauksia maanpuolustusnaisten toiminnan kehittämiseksi on jo saatu liikkeelle ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Toimiva yhteistyö ja hyvä henki ovat tärkeitä seikkoja, jotta asiat etenevät ja toiminnassa jaksaa olla mukana.

Peruskoulutusmerkin lisäksi nyt myös syventävät koulutusmerkit

Koulutusmerkki on ulkoinen näyttö, että maanpuolustusnainen on hankkinut oman varautumisensa perustiedot tai syventänyt taitojaan toimijana, kouluttajana tai johtajana. Kannustan kaikkia jäseniämme kouluttautumaan ja suorittamaan ensin peruskoulutusmerkin ja sen jälkeen toimimaan ja kouluttamaan itseään eteenpäin syventävillä koulutuspoluilla.

Salon yhdistyksellä uusi startti

Perinteikkään Salon Seudun Maanpuolustusnaisten toiminta oli hiipunut olemattomiin ja jäsenet olivat kaikonneet. Joukko aktiivisia toimijoita lähti toteuttamaan viime vuoden alussa yhdistykselle uuden startin, joka tuotti tulosta.

Paraati – elämys vailla vertaa

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan. Blogissa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Oulussa jäsenmäärä triplaantui

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.  ...