16.8.2022 | Blogi

Salon Seudun Maanpuolustusnaiset ry täytti tammikuussa 73 vuotta. Ilmeisesti yhdistys on liiton vanhin yhdistys. Historiaan sisältyy paljon eri aikakausia ja ajan henkien mukaisia toimintoja. Noihin vuosiin sisältyy myös parin vuoden toimimaton kausi vuosikymmenen vaihteessa – jäseniä oli 31.12.2020 nolla.

Olen itse liittynyt Salon yhdistykseen vuonna 1998. Vuonna 2009 juhlimme upeasti 60-vuotistaivaltamme sekä teimme historiikin. Toiminta oli aktiivista ja jäsenmäärä nousussa. Vuosikymmenen 2010 loppupuolella yhdistyksen toiminta hiipui. Minua suretti uhka yhdistyksen loppumisesta kokonaan. Ajattelin, ettei niin saa käydä.

Uusi alku

Uusi startti otettiin 1.1.2021. Sain kumppanikseni maanpuolustusnaisten toiminnasta kiinnostuneita osaavia naisia, Pirjo Tuomisen, Susanna Voiton, Riitta Salosen ja Virve Nordströmin sekä kaksi miestä Mäkisen veljekset Markun ja Maurin. Tärkeää oli tämän porukan saman suuntainen into ja tavoite yhdistyksen uuden elämän herättämiseen. Alun byrokratian jälkeen pidimme tärkeänä tunnettuuden lisäämistä – yhdistyksen tavoitteet ja toiminnallisuus tutuksi mahdollisimman laajalti – olemme olemassa!

Ilokseni muutama entinen jäsen palasi joukkoomme ja uusiakin tuli mukaan hiljalleen. Vuoden 2021 lopulla jäseniä oli 19. Hyvä alku, mutta halusimme kasvattaa edelleen joukkoamme. Sosiaalinen media on tärkeä tiedotuskanava, joten perustin yhdistykselle Facebook-sivun. Tärkeänä pidin, että sivulta löytyy ajankohtaista asiaa niin omasta yhdistyksestämme kuin myös oman liittomme ja yhteistyökumppaniemme toiminnasta.

Yhdistyksen tunnettuuden lisäämiseksi otin yhteyttä paikallisiin sanomalehtiin. Halusin tavoittaa median avulla suuremman joukon ihmisiä, kertoa mitä me oikeasti teemme ja mitkä ovat tavoitteemme. Se olikin oikea liike. Parin onnistuneen lehtijutun jälkeen jäsenmäärämme lisääntyi huimasti, nyt 67. Sain paljon yhteydenottoja niin yksityisiltä ihmisiltä kuin yhdistyksiltäkin. Artikkeliin kommentoitiin: ” Tällaista olen kaivannutkin”, ”En ole tiennytkään, että Salosta löytyy näin mielenkiintoista toimintaa”, ”Nyt ymmärrän, mitä teette. Haluan mukaan”. Yhteydenottojen perusteella toteutimme mm. Kiikalan Marttayhdistyksen, SPR:n ja vapaapalokunnan kanssa varautumispäivän, mikä sai myös mediahuomiota.

SPR:n valmiusharjoituksessa Kirsti Föhr, Pirjo Rajakangas ja istumassa Riitta Salonen

Korona-tilanteesta huolimatta suunnittelimme toimintaa niin, että kykenimme toteuttamaan sitä turvallisesti. Järjestimme Teams-seminaareja mm. kyberturvallisuudesta, teimme vierailuja esim. maatiloille ja tutustuimme paikalliseen historiaan, kävimme laavuretkillä ja järjestimme esim. villikalan käsittely -kurssin sekä kävimme kouluttamassa arjen turvallisuutta.  Olemme vierailleet useilla kesätoreilla esittelemässä yhdistystä.

Yhdistys näkyi Somerniemen kesätorilla.

Yhteistyö on voimaa

Yhteistyö on merkittävä asia niin yhdistyksen sisällä kuin yhteistyökumppaneiden kanssa. Otin yhteyttä yhteistyöyhdistyksiin, kuten Salon Seudun Reserviupseerit ry:hyn ja Porin Prikaatin Killan Salon alueosastoon. Meidät toivotettiin lämpimästi tervetulleiksi takaisin kumppaneiksi. Yhdessä toteutamme erilaisia tapahtumia ja juhlia, kutsumme osallistumaan toistemme tapahtumiin ja tuomme osaamisemme yhteiseen käyttöön.

Yhdistykseen perustettiin suunnitteluryhmä, johon kutsuttiin mukaan kaikki asiasta kiinnostuneet jäsenemme. Saimmekin koottua tehokkaan, iloisen ja osaavan ryhmän, jossa suunnittelun ja kehittämisen lisäksi riittää naurua ja rentoa oloa. Meillä on nyt monta yhdessä suunnittelemaamme tapahtumaa tulossa; hyvinvointipäivästä flirttikouluun, toimintapäivään ja maakuntamatkaan – ja paljon muuta. Yhdessä suunnitteleminen ja toteuttaminen on mukavaa! Ensi vuonna hallituksemme kokokin kasvaa yhdeksään.

Uusi suunnitteluryhmä työssään.

Miten vastata jäsenten toiveisiin?

Uudet jäsenet toivat haasteen, miten täyttää heidän tiedonjanonsa, odotuksensa – vastaammeko lupauksiin. Toiminnan pitäisi tuntua mielenkiintoiselta ja vastata tämän päivän haasteisiin, antaa tietoa ja osaamista sekä hyvää mieltä ja parhaassa tapauksessa onnistumisenelämyksiä. Tärkeäksi koin, että jokainen toivotetaan tervetulleeksi henkilökohtaisesti. Mielestäni ensimmäinen kontakti ei saa olla lasku, niinpä kirjoitin jokaiselle oman tervetulokirjeen heti ilmoittautumisen jälkeen. Kyselin kirjeessä toiveita ja kutsuin mukaan suunnittelemaan. Itse liittyessäni yhdistykseen, minut otettiin lämpimästi vastaan. Halusin, että saman tunteen kokisivat uudet jäsenemme. Pyrkimyksenä oli, että olo olisi tervetullut, jokainen tuntisi olevansa tärkeä osa joukkoa, jokainen voisi toteuttaa itseään oman elämäntilanteensa ja tarpeensa mukaisesti.

Toivottavasti olemme onnistuneet tehtävässä ja jäsenemme saavat tietoa, osaamista ja iloa elämäänsä yhdistyksen tärkeänä jäsenenä!

Pirjo Rajakangas, puheenjohtaja
Salon Seudun Maanpuolustusnaiset ry