Vie viestiä!

13.1.2020 | Blogi

Viestintää pääaineena yliopistossa lukeneena olen aikoinaan tenttinyt alan teoriat. Käytännön harjoitusta on tuonut työ toimittajana ja tiedottajana. Silti välillä tuntuu, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä, kun miettii Maanpuolustusnaisten Liiton tiedottamista. Puolustuksena täytyy todeta, että kaikkeen ei aika ja energia riitä, kun liitto toimii täysin vapaaehtoispohjalta.

Nyt kun olemme uusien kotisivujen myötä ottaneet aimo harppauksen eteenpäin tiedottamisessa, muutama ajatus viestinnästä liiton eri tasoilla.

Valtakunnallisella tasolla täytyy todeta, että emme ole onnistuneet kirkastamaan kuvaa, keitä me olemme ja mitä me teemme. Usein meidät sekoitetaan Naisten Valmiusliittoon. Jopa järjestöissä, joiden jäseniä olemme. Muistisääntönä kaikille: Naisten Valmiusliitto on liittojen liitto eli ei sillä ei ole ainuttakaan henkilöjäsentä. Meidän yhdistystemme n. 2 300 jäsentä toimivat kyllä aktiivisesti mm. Naisten Valmiusliitossa. Esimerkiksi tämän vuoden NASTA-harjoitusten johtajat Anna-Maija ja Helena ovat maanpuolustusnaisia.

Piiritasolla kannustan entistä enemmän tekemään yhteistyötä ja avaamaan yhdistysten tilaisuudet myös piirin muiden yhdistysten jäsenille, jos näin ei jo ole. Kun kutsutaan ulkopuolinen puhuja pitämään esitelmää mielenkiintoisesta aiheesta, hän mielellään puhuisi laajemmalle joukolle kuin muutamalle yhden yhdistyksen jäsenelle. Levittäkää piirissä tietoja tapahtumista ja kutsuja eri yhdistysten tilaisuuksiin. Myös piirin kevät- ja syyskokouksista, jotka avoimia kaikille piirin yhdistyksen jäsenille. Koordinointi etukäteen piiritasolla varmistaa sen, että samalle illalle ei osu kahta mielenkiintoista tilaisuutta.

Jotta yhdistykset uusiutuisivat ja hallitustehtäviin riittäisi väkeä, niiden tulee olla tunnettuja. Ilmestyykö alueellasi paikallislehti tai reserviläisjärjestöjen lehti, jonne voisit kirjoittaa jutun yhdistyksesi toiminnasta tai tempauksesta? Kun viime itsenäisyyspäivän paraatissa Tampereella oli mukana kolme Sastamalan Maanpuolustusnaisten jäsentä, Tyrvään Sanomat kertoi siitä kuvan kanssa. Etelä-Kymenlaaksossa ilmestyvä kaupunkilehti Ankkuri julkaisi itsenäisyyspäivän tienoilla jutun Haminan Maanpuolustusnaisista puheenjohtajaa haastattelemalla. Äänekosken Maanpuolustusnaiset keräsivät ilmoituksia ja julkaisivat monisivuisen yhdistyksen esittelyn ÄKS-lehdessä eli Äänekosken Kaupunkisanomissa.

Tai onko kunnassasi jokin tapahtuma, jossa yhdistys voisi olla esillä? Joskus yhdistyksen uusi jäsen voi löytyä muusta harrastuksesta tai työpaikaltasi, kun kerrot maanpuolustusnaisista. Jos meitä ei tunneta, kuihdumme hiljaa.

Hyvää uutta maapuolustushenkistä vuotta 2020! Ja muista myös viedä viestiä meistä!

Mervi Liimatainen
Maanpuolustusnaisten Liitto ry

Blogit

Paraati – elämys vailla vertaa

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan. Blogissa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Oulussa jäsenmäärä triplaantui

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.  ...

Ensimmäinen vuosi kummipiiritoimintaa takana

Noin vuosi sitten Maanpuolustusnaisten Liiton puheenjohtajistossa syntyi ajatus, että kullakin puheenjohtajalla olisi omat kummipiirinsä. Ajatuksena on madaltaa kynnystä piirien ja liiton puheenjohtajiston välillä.

Sääntömuutos

Meidän tulee kehittää toimintaamme ja aktivoida jäsenistöämme niin, että liittomme voi hyvin myös tulevina vuosikymmeninä. Kuluvana vuonna minulla on ollut kunnia toimia Järjestötyöryhmän puheenjohtaja. Isoin ja vaativin tehtävämme työryhmässä on ollut päivittää liiton säännöt ajan tasalle.

Liikkumisesta hyvää oloa ja energiaa

Nyt alkusyksystä on ollut hienoa päästä liikkumaan raikkaassa ulkoilmassa. Samalla voi seurata miten syksy etenee ja tuo esiin kauniita värejä. Tällä hetkellä erityisesti pihlajat loistavat upeina ja ovat täynnä punaisia marjoja. Mikään ei poista työpäivän jälkeen stressiä niin hyvin kuin luonnossa liikkuminen.

Topakka syntyy vapaaehtoisten ja ammattilaisten yhteistyönä

Topakka ilmestyy kerran vuodessa innostuneiden harrastajien sekä ammattilaisten yhteistyönä. Lehden tekemiseen on mahdollisuus yhdistyksissä osallistua lähettämällä juttu kuvien kera päätoimittajalle. Vain lehden taitto ja paino ovat alan ammattilaisten käsissä....

Hiisi-jotos kutsuu Lohjalle

Lohjalla on kaikki on valmiina Hiisi-jotosta varten: rastit, organisaatio, ruokailut, yöpymiset, iltaohjelma, luvat jne. Järjestelytiimi on toiveikas, että tänä vuonna jotos päästään järjestämään – terveysturvallisuus kaikessa huomioiden. Lopullinen ratkaisu riippuu viranomaisten pandemiamääräyksistä huhti-toukokuun vaihteessa 2021.

Iloa elämään korona-aikana

Melkein vuoden kestänyt korona-aika on vaatinut meiltä kaikilta jaksamista ja sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen. Meillä on jokaisella omat keinomme selviytyä haastavasta ajasta.