Vuoden Piiri 2022– pääkaupunkiseutu kannustuskisan voittoon

4.12.2022 | Blogi

Liiton lanseeraamaa kisaa ”Vuoden piiri” -tittelistä on pidetty vuodesta 2019 alkaen ja nyt kisan neljäntenä vuonna sai Helsingin Seudun Piiri tuon kunniamaininnan. Vuoden piiriä ei toki olisi ilman paikallisyhdistyksiä, joiden panos tavoitteiden saavuttamisessa on ollut tärkeä.

Täytyy toki myöntää, että muutamia muistutuksia on piiriin kuuluviin yhdistyksiin (Espoo, Helsinki, Vantaa) varmuuden vuoksi lähetetty, jotta mm. erilaiset raportointilomakkeet on saatu kirjattua ajoissa ja kilpailun sääntöjen mukaan.

Mikä sitten tekee meistä pääkaupunkiseudun yhdistyksistä vuoden piirin? Tänä vuonna lopullisen ratkaisun tiukkaan kisaan toi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän paraatiin osallistuminen ja liiton marssiosaston organisointi, mutta olemmehan me tehneet myös paljon muuta!

Hävittäkää Helsinki -kävelykierroksella

MNL paraatiosasto Senaatintorilla

Piirimme yhdistykset toimivat maantieteellisesti hyvin lähellä toisiaan, joten jäsenten on helppo osallistua paitsi oman yhdistyksen niin myös naapuriyhdistysten tapahtumiin. Yleensä Espoon, Helsingin ja Vantaan yhdistysten järjestämät tilaisuudet ja tapahtumat ovatkin avoimia kaikille piirin jäsenille.

Miniseminaari

Liikuntapäivä Kisakalliossa Lohjalla

Yhdistykset toimivat läheisessä yhteistyössä ja ilman keskinäistä kilpailua. Kun tehdään asioita yhdessä ja leveämmillä hartioilla, niin pystytään tarjoamaan jäsenistölle myös enemmän mahdollisuuksia osallistua eri tilaisuuksiin. Resurssit ovat kuitenkin aina rajalliset olipa sitten kyse henkilöistä, ajasta tai rahasta. Tänä vuonna tällaisia yhdessä toteutettuja tilaisuuksia ovat olleet mm. erilaiset koulutusillat (järjestökoulutukset, henkinen tuki, resilienssi, 72 tuntia) ja liikuntatapahtumat (Kisakallion liikuntapäivä, lumikenkäily, padel). Yhdessä on otettu osaa myös mm. MPK:n järjestämiin ”Nuku rauhassa 2022” ja ”Kokonaisturvallisuuspäivä” -tapahtumiin.

Jousiammuntaa Kisakalliossa

Vaikka monessa kohtaa osaamme jo yhdistää voimat, niin vielä on olemassa asioita, joissa voisimme varmasti oppia toinen toiseltamme lisää ja näin helpottaa esimerkiksi yhdistysten hallitusten toimintaa. Tässä oppimisprosessissa ja tiedon siirtämisessä piirihallitus on avainasemassa. Siksi lupaamme myös jatkossa jakaa avoimesti tietoja, taitoja ja hyväksi todettuja käytänteitä meidän kaikkien yhdistysten jäsenten iloksi ja hyödyksi.

Liittomme arvojen mukaisesti yhdessä ilolla!
Helsingin seudun piiri ry, puheenjohtajisto
Anita Linnamäki, Sirpa Rantamäki ja Pirjo Heiskanen

Blogit

Peruskoulutusmerkin lisäksi nyt myös syventävät koulutusmerkit

Koulutusmerkki on ulkoinen näyttö, että maanpuolustusnainen on hankkinut oman varautumisensa perustiedot tai syventänyt taitojaan toimijana, kouluttajana tai johtajana. Kannustan kaikkia jäseniämme kouluttautumaan ja suorittamaan ensin peruskoulutusmerkin ja sen jälkeen toimimaan ja kouluttamaan itseään eteenpäin syventävillä koulutuspoluilla.

Salon yhdistyksellä uusi startti

Perinteikkään Salon Seudun Maanpuolustusnaisten toiminta oli hiipunut olemattomiin ja jäsenet olivat kaikonneet. Joukko aktiivisia toimijoita lähti toteuttamaan viime vuoden alussa yhdistykselle uuden startin, joka tuotti tulosta.

Paraati – elämys vailla vertaa

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan. Blogissa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Oulussa jäsenmäärä triplaantui

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.  ...

Ensimmäinen vuosi kummipiiritoimintaa takana

Noin vuosi sitten Maanpuolustusnaisten Liiton puheenjohtajistossa syntyi ajatus, että kullakin puheenjohtajalla olisi omat kummipiirinsä. Ajatuksena on madaltaa kynnystä piirien ja liiton puheenjohtajiston välillä.

Sääntömuutos

Meidän tulee kehittää toimintaamme ja aktivoida jäsenistöämme niin, että liittomme voi hyvin myös tulevina vuosikymmeninä. Kuluvana vuonna minulla on ollut kunnia toimia Järjestötyöryhmän puheenjohtaja. Isoin ja vaativin tehtävämme työryhmässä on ollut päivittää liiton säännöt ajan tasalle.

Liikkumisesta hyvää oloa ja energiaa

Nyt alkusyksystä on ollut hienoa päästä liikkumaan raikkaassa ulkoilmassa. Samalla voi seurata miten syksy etenee ja tuo esiin kauniita värejä. Tällä hetkellä erityisesti pihlajat loistavat upeina ja ovat täynnä punaisia marjoja. Mikään ei poista työpäivän jälkeen stressiä niin hyvin kuin luonnossa liikkuminen.

Topakka syntyy vapaaehtoisten ja ammattilaisten yhteistyönä

Topakka ilmestyy kerran vuodessa innostuneiden harrastajien sekä ammattilaisten yhteistyönä. Lehden tekemiseen on mahdollisuus yhdistyksissä osallistua lähettämällä juttu kuvien kera päätoimittajalle. Vain lehden taitto ja paino ovat alan ammattilaisten käsissä....