Yhdessä toimien lähellä tai etänä

4.12.2020 | Blogi

Maanpuolustusnaisten liiton toimintasuunnitelman teema vuodelle 2021 on ”Yhdessä toimien lähellä tai etänä”.  Tätä teemaa keväällä pohdittaessa oltiin jo tilanteessa, jossa naamatusten tapaamisia rajattiin ja liittohallituksen kokouskin toteutettiin ensimmäistä kertaa niin, että vain osa oli läsnä Tuusulan Taistelukoululla ja osa osallistui Teamsin kautta.

Käyttöön etämenetelmät

Kesä antoi vähän toivoa elämän, mutta nyt eletään taas maailmassa, jossa ihmisten tapaaminen pitää jättää ihan minimiin. Liittokokous Helsingissä marraskuussa järjestettiin jo pääosin etänä ja koko liiton jäsenistö on joutunut ehkä tahtomattaankin ottamaan ison digiloikan pystyäkseen osallistumaan liiton ja oman yhdistyksen toimintaan.

Valtakunnallisesti on siirrytty laajaan etätyöhön. Jotkut pystyvät toteuttamaan sitä tosi hyvin ja tietyissä ammateissa taas ei lainkaan. Olen toimistotöissä ja meillä etätyösuositus on otettu vakavasti ja hyvin käyttöön. Toimistolle tulemiselle pitää olla hyvä syy. Asun yksin ja etäpäivinä ainoa ”oikea” kontakti ulkomaailmaan saattaa olla ikkunasta bongattu naapuri. Uudellamaalla voimaan otettujen uusien rajoitusten mukaisesti kaikki harrastuksetkin ovat nyt jäissä ja päivät alkavat muistuttaa toisiaan.

Torjutaan etätyöapatiaa

Helsingin Sanomat kirjoitti 30.11. aiheesta etätyöapatia. Artikkelissa kerrotaan, että yhä suurempi osa työpsykologille tulevista ihmisistä raportoi, että yhteys työyhteisöön on ehkä katkennut ja sitä erityisesti kaipaa. Myös työhön tarttuminen ja motivoituminen voi olla vaikeaa, kun ei ole ulkopuolista struktuuria. Vaikka itselleen asettaisi raameja, niistä on tavallista helpompi lipsua. Tylsistyminen voi tulla myös ylistimulaatiosta: kaikkea on vähän liikaa. Ylistimulaatiota saattavat aiheuttaa esimerkiksi ilman hengähdystaukoja toisiaan seuraavat etäpalaverit. Jos korona-aikana on jatkuva Teams-kokousten vyöry, ihminen ei välttämättä uuvu siihen, mutta hän voi tuntea työn mielekkyyden kärsivän ja kokea tylsistymistä. Tutkimusten mukaan pitkään jatkunut sosiaalisten kontaktien puute aiheuttaa aivoissa stressireaktioita. Etätyöapatiaa voi torjua rajaamalla työ- ja vapaa-aika, tauottamalla, optimoimalla yhteydenpitoa ja kokeilemalla uutta, vaikka leipomista.

Pidetään yhteyttä

Nyt vallitsevassa tilanteessa on entistä tärkeämpää, että pidetään yhteyttä. Monet järjestöt, myös maanpuolustusjärjestöt,  järjestävät mielenkiintoisia webinaareja ja muita etäkoulutuksia. Teamsilla/Zoomilla/Skypellä voi järjestää muutakin kuin kokouksia. Kollegat ovat järjestäneet etä-levyraateja ja pelanneet pöytäpelejä etänä. Itse järjestän töissä parhaillaan virtuaalisia pikkujouluja.

Nyt meiltä vaaditaan resilienssiä ja pitkää pinnaa, tästäkin selvitään. Ollaan toisillemme läsnä (etänä).

Turvallista joulunalusaikaa!

Sari Viitala