Yhteinen arvomaailma yhdistää

26.2.2020 | Blogi

Pitkällinen työskentely saatiin maaliin, kun liittohallitus kiteytti MNL arvot lopulliseen muotoonsa kokouksessaan helmikuun alussa. Kokousterveisistä olet saattanut ne jo lukeakin. Valituissa kolmessa arvokokonaisuudessa ei varmastikaan ole kenellekään mitään hätkäyttävää – mutta juuri niinhän asian pitääkin olla. Omasta mielestäni kiteytetyt arvot kuvaavat hyvin maanpuolustusnaisten arvomaailmaa, ja nimenomaan meille sopivin sanavalinnoin.

Kirjallisuudessa arvot määritellään ohjenuoriksi ja periaatteiksi, jotka ohjaavat yksilöiden, yritysten, yhteisöjen tai muiden ryhmien toimintaa. Vaikka yhteisön arvoja ei olisi määritelty, on toiminnan taustalla kuitenkin yhteinen arvopohja. Kirjattujen arvojen etuna on, että arvopohjamme on yhteisesti määritelty ja pystymme tuomaan sen paremmin näkyväksi.

Maanpuolustusnaisten Liiton arvoja on parin viime vuoden aikana työstetty useassa liittohallituksen kokouksessa ja työpajassa. Vähitellen kiteytyi näkemys siitä, että arvoiksi valikoituu kolme asiakokonaisuutta: isänmaallisuus, yhdistystyö, kouluttautuminen. Tämän jälkeen pyöriteltiin vielä oikeita sanavalintoja, jotta valituista arvoista saadaan toimiva ja erottuva kokonaisuus.  Välillä tehtiin vertailua muiden lähipiirin järjestökentän arvoihin – samassa toimintaympäristössä on sangen luonnollista, että samat termit toistuvat toimijasta toiseen, mutta tunnistettavia erojakin löytyi.

Helmikuun liittohallituksen kokouksessa Haminassa pidettiin viimeinen aiheeseen liittyvä työpaja, jossa Maanpuolustusnaisten Liiton arvot hiottiin yhdessä lopulliseen muotoon. Kun tämän työskentelyn päätteeksi katsoimme RUK:n luokan fläppitaululle kirjattua kolmea sanaparia, väitän, että kaikki paikallaolijat olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Valitut kolme arvoa sanoittavat maanpuolustusnaisten toiminnan arvomaailman hyvin. Itse olen todella iloinen, että pitkä prosessi on saatu päätökseen ja olemme kiteyttäneet arvomme:

• Isänmaan rakkaus
  • Yhdessä ilolla
  • Osaava toimija.

Miltä sinusta arvomme tuntuvat – kuvaavatko ne omaa ajatusmaailmaasi maanpuolustusnaisten toiminnasta? Itseltä näiden arvojen alla toimiminen sujuu vaivattomasti, allekirjoitan arvomme täysin. Tuntuu melkein siltä, että valitut arvot ovat suorastaan itsestäänselvyys. Ja näin kuuluukin olla! Arvojen tulee olla sellaiset, että niihin on helppo samaistua ja ne ohjaavat toimintaamme niin arjessa kuin juhlassa.

Jatkossa arvot näkyvät mm. liiton erilaisissa esittelymateriaaleissa ja tulevassa Topakka-lehdessä niitä pureskellaan hieman perusteellisemmin.
Heitän vielä haasteen jäsenistöön: arvojen visualisoinnista olisi hienoa saada kuvitusehdotuksia kentältä. Tyyli on vapaa!

Yhdessä ilolla – Tampereella liittokokouksessa nähdään toivottavasti runsaslukuisena joukkona!

Satu Virtanen
1. varapuheenjohtaja

Blogit

Paraati – elämys vailla vertaa

Maanpuolustusnaisten Liiton osasto oli osa 4.6. järjestettyä Puolustusvoimien lippupäivän juhlan valtakunnallista paraatia. Helsingissä järjestetty paraati oli ensimmäinen pitkään aikaan. Blogissa tunnelmia ja ajatuksia, siitä mitä paraatiin osallistuminen itselle herätti.

Oulussa jäsenmäärä triplaantui

Maakuntalehden julkaisema haastattelu ”Naisilla halu varautua kriisilanteisiin” herätti lukijoissa suuren mielenkiinnon pohtia omia turvallisuus- ja varautumistaitoja. Euroopan tapahtumiin reagoiminen konkretisoitui meidän jokaisen suomalaisen omassa elämässä.  ...

Ensimmäinen vuosi kummipiiritoimintaa takana

Noin vuosi sitten Maanpuolustusnaisten Liiton puheenjohtajistossa syntyi ajatus, että kullakin puheenjohtajalla olisi omat kummipiirinsä. Ajatuksena on madaltaa kynnystä piirien ja liiton puheenjohtajiston välillä.

Sääntömuutos

Meidän tulee kehittää toimintaamme ja aktivoida jäsenistöämme niin, että liittomme voi hyvin myös tulevina vuosikymmeninä. Kuluvana vuonna minulla on ollut kunnia toimia Järjestötyöryhmän puheenjohtaja. Isoin ja vaativin tehtävämme työryhmässä on ollut päivittää liiton säännöt ajan tasalle.

Liikkumisesta hyvää oloa ja energiaa

Nyt alkusyksystä on ollut hienoa päästä liikkumaan raikkaassa ulkoilmassa. Samalla voi seurata miten syksy etenee ja tuo esiin kauniita värejä. Tällä hetkellä erityisesti pihlajat loistavat upeina ja ovat täynnä punaisia marjoja. Mikään ei poista työpäivän jälkeen stressiä niin hyvin kuin luonnossa liikkuminen.

Topakka syntyy vapaaehtoisten ja ammattilaisten yhteistyönä

Topakka ilmestyy kerran vuodessa innostuneiden harrastajien sekä ammattilaisten yhteistyönä. Lehden tekemiseen on mahdollisuus yhdistyksissä osallistua lähettämällä juttu kuvien kera päätoimittajalle. Vain lehden taitto ja paino ovat alan ammattilaisten käsissä....

Hiisi-jotos kutsuu Lohjalle

Lohjalla on kaikki on valmiina Hiisi-jotosta varten: rastit, organisaatio, ruokailut, yöpymiset, iltaohjelma, luvat jne. Järjestelytiimi on toiveikas, että tänä vuonna jotos päästään järjestämään – terveysturvallisuus kaikessa huomioiden. Lopullinen ratkaisu riippuu viranomaisten pandemiamääräyksistä huhti-toukokuun vaihteessa 2021.

Iloa elämään korona-aikana

Melkein vuoden kestänyt korona-aika on vaatinut meiltä kaikilta jaksamista ja sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen. Meillä on jokaisella omat keinomme selviytyä haastavasta ajasta.