Yhteinen arvomaailma yhdistää

26.2.2020 | Blogi

Pitkällinen työskentely saatiin maaliin, kun liittohallitus kiteytti MNL arvot lopulliseen muotoonsa kokouksessaan helmikuun alussa. Kokousterveisistä olet saattanut ne jo lukeakin. Valituissa kolmessa arvokokonaisuudessa ei varmastikaan ole kenellekään mitään hätkäyttävää – mutta juuri niinhän asian pitääkin olla. Omasta mielestäni kiteytetyt arvot kuvaavat hyvin maanpuolustusnaisten arvomaailmaa, ja nimenomaan meille sopivin sanavalinnoin.

Kirjallisuudessa arvot määritellään ohjenuoriksi ja periaatteiksi, jotka ohjaavat yksilöiden, yritysten, yhteisöjen tai muiden ryhmien toimintaa. Vaikka yhteisön arvoja ei olisi määritelty, on toiminnan taustalla kuitenkin yhteinen arvopohja. Kirjattujen arvojen etuna on, että arvopohjamme on yhteisesti määritelty ja pystymme tuomaan sen paremmin näkyväksi.

Maanpuolustusnaisten Liiton arvoja on parin viime vuoden aikana työstetty useassa liittohallituksen kokouksessa ja työpajassa. Vähitellen kiteytyi näkemys siitä, että arvoiksi valikoituu kolme asiakokonaisuutta: isänmaallisuus, yhdistystyö, kouluttautuminen. Tämän jälkeen pyöriteltiin vielä oikeita sanavalintoja, jotta valituista arvoista saadaan toimiva ja erottuva kokonaisuus.  Välillä tehtiin vertailua muiden lähipiirin järjestökentän arvoihin – samassa toimintaympäristössä on sangen luonnollista, että samat termit toistuvat toimijasta toiseen, mutta tunnistettavia erojakin löytyi.

Helmikuun liittohallituksen kokouksessa Haminassa pidettiin viimeinen aiheeseen liittyvä työpaja, jossa Maanpuolustusnaisten Liiton arvot hiottiin yhdessä lopulliseen muotoon. Kun tämän työskentelyn päätteeksi katsoimme RUK:n luokan fläppitaululle kirjattua kolmea sanaparia, väitän, että kaikki paikallaolijat olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Valitut kolme arvoa sanoittavat maanpuolustusnaisten toiminnan arvomaailman hyvin. Itse olen todella iloinen, että pitkä prosessi on saatu päätökseen ja olemme kiteyttäneet arvomme:

• Isänmaan rakkaus
  • Yhdessä ilolla
  • Osaava toimija.

Miltä sinusta arvomme tuntuvat – kuvaavatko ne omaa ajatusmaailmaasi maanpuolustusnaisten toiminnasta? Itseltä näiden arvojen alla toimiminen sujuu vaivattomasti, allekirjoitan arvomme täysin. Tuntuu melkein siltä, että valitut arvot ovat suorastaan itsestäänselvyys. Ja näin kuuluukin olla! Arvojen tulee olla sellaiset, että niihin on helppo samaistua ja ne ohjaavat toimintaamme niin arjessa kuin juhlassa.

Jatkossa arvot näkyvät mm. liiton erilaisissa esittelymateriaaleissa ja tulevassa Topakka-lehdessä niitä pureskellaan hieman perusteellisemmin.
Heitän vielä haasteen jäsenistöön: arvojen visualisoinnista olisi hienoa saada kuvitusehdotuksia kentältä. Tyyli on vapaa!

Yhdessä ilolla – Tampereella liittokokouksessa nähdään toivottavasti runsaslukuisena joukkona!

Satu Virtanen
1. varapuheenjohtaja

Isänmaan rakkaus meitä kaikkia maanpuolustusnaisia vahvasti yhdistävä aatteellinen side. Valtakunnalliseen Puolustusvoimien paraatiin osallistumisen jälkeen salossa liehuvan Siniristilipun näkee uusin silmin; sen värit ovat entistä kirkkaammat.

Koulutusmerkki on ulkoinen näyttö, että maanpuolustusnainen on hankkinut oman varautumisensa perustiedot tai syventänyt taitojaan toimijana, kouluttajana tai johtajana. Kannustan kaikkia jäseniämme kouluttautumaan ja suorittamaan ensin peruskoulutusmerkin ja sen jälkeen toimimaan ja kouluttamaan itseään eteenpäin syventävillä koulutuspoluilla.